Ola JAg antar att du inte vet vilken art/arter/hybrider av Gambusia de sätter ut? Jag kan tänka mig att det kommer krävas en del jobb och kanske genetiska analyser. Enligt FishBAse finns det inga frammande Garmusia-arter i Guatemala (troligen för att det inte finns någon officiell pubikation).
De listar följande som native så det är åtminstone inte 15 arter att hålla reda på
http://www.fishbase.se/Country/CountryChecklist.php
Gambusia luma Sleek mosquitofish
Gambusia nicaraguensis Nicaraguan mosquitofish
Gambusia sexradiata Teardrop mosquitofish
Gambusia yucatana Yucatan gambusia
Hej Ola,
Tack för din hjälp och sök i FishBase!
Du har så rätt. Bristande forskning och information och är ett av dom stora problemen.
Bland annat har vi inga Limnologer att tala om. Kanske någon med titel som det men det finns inget vettigt program för det på universitet, etc. Men jag tänker försöka ändra det.
Jag vet med säkerhet att man planterat in Gambusia affinis.
Just nu jagar jag officiell information om vad man planterat in via officiella eller bistånds program.
Men det mesta sker inofficiellt där man flyttar fisk ”efter behov”.
Mitt viktigaste jobb just nu är att få hejd på okontrolerad ”Tilapia” odling och aktiv inplantering av dessa. Jag har lyckats med det vad det gäller Amatitlan. åtminstånde officiellt och för tillfället men det är hårt tryck från många håll på att plantera ut stora mängder. Mat på bordet problemet problemet.
Undrar om det finns en bättre tråd för detta då det har lite att göra med små "små" Ca-ciklider, vilka jag i och för sig hoppas hitta så småningom.
Bosse