Ola Håkan, varför är du alltid intresserad av vad som "toppar"? Det jag vill veta är bredden. Jag går ofta på killiutställning och det är bredden samt förekomsten av fiskar jag inte ens visste fanns som är intressant. Vill jag veta vad som "toppar" går jag in i min lokala stormarknadsakvarieaffär. Jag är inte kritisk eller sarkastisk utan undrar bara på vilket sätt detta är intressant. Jag förstår att det är intressant för någon som ska odla fisk eller ta in fisk i en affär, men dessa firrar är kommersiellt stendöda och finns nästan aldrig i en affär.
Ja mitt intresse är väldigt brett så jag vill veta både bredd och topp.
I stormarknaden finns det om vi nu talar levandefödare, ca 5 olika varianter
av guppy,platy,svärdbärare och molly, alla odlingsformer, sen kan man ju undra vem,vilka som står för urvalet, knappast Svensson som springer in och köper vad som finns hemma. Så i denna kategori är toppen svårare att se
( men guppy blue neon säljer nog bäst av guppyvarianterna skulle jag gissa).
Men om vi går över i "nörd" segmentet så är det nog väldigt medvetna personer och därmed mer intressant att veta vad de har i burkarna, det finns alltid ett skäl till att någon variant blir populärare än någon annan. Följande faktorer är viktiga för mig. färg,storlek, möjlighet att odla, möjlig att hålla
med rimlig skötsel, känd fångstplats. Om jag skulle fånga någon själv så får den gärna vara liten och grå, den skulle ändå vara kul att ha hemma.
Men om man läser boken Svärdbärare och platy på sid 53 så kan man läsa följande " Xiphophorus heller, röd population från Rio Atoyac, Båda könen av de här tilltalande fiskarna har en stark orangeröd färg ovanför mittlinjen på sidorna och på ryggen.Ryggfenan är mattgul eller rosa och har alltid små röda punkter under mittlinjen, särskilt från gälarna till bukfenorna, är fiskarna orangefärgade eller har på en ljus grundfärg orangefärgade strimmor. Bröstfenorna är oftast också orange. Den undre främre delen av kroppen är ljusblå till turkos. en ännu starkare orange färg syns i området kring stjärtfensbasen. Både hanen och honan kan bli 8-10 cm stora. hanens svärd , som är citrongult eller turkosfärgat, upptill svagt och nedtill starkt svart omgärdat, kan nå en längd av 6-8 cm. I akvarier är den här varanten mycket tålig och anspråkslös"
Ja om denna skulle finnas på auktionen så blir det nog ett tillräckligt skäl för en liten resa........... ( bara tanken på ett svärd på 8 cm gör ju att man får ståpäls....)