Tobbe_B
Hej!!!
Mina tangaynika ciklider dog igår på ett mystiskt sätt.
Och nu måste ja ha nya fiskar detta har ja funderat på men vet inte hur ja ska blanda om i burken.
Ciklider:Fjärilsciklid,Kakaduaciklid,skalare,Regnbågsciklid,brunbågciklid och blåciklider.
Tetror:Neontetra,Fantomtetra,svartneontetra och en vitröd art.
Och en sorts corydos.
Kan man ha två ciklid arter??
HJälp mej att få ut en en bra sammansättning av dom här fiskarna så att jag kan få lite lek då och då!! snälla
Akvariet är 80cm långt 40cm brett och 40cm högt och ligger på 112liter.
Tobbe
Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
Jonas-E
Hej
Jag har 4 scalarer och ett par Fjärilsciklider i mitt akvarium på 90 liter, hade tänkt köpa någon tetra och ha några corydoras i det, och uppsättningen Scalare,fjärilsciklid och corydoras har fungerat hittills. Hade även två ancistrus men dom dog när min värmare flippade o gick upp till 36 grader(mina corydoras hade precis flyttat till ett annat akvarium).
Visserligen så är mina fiskar bara ungdjur men det kan nog fungera när de är vuxna också.
Mvh Jonas
Micke_A
Hej
Ett 112 liters är nog för litet (för lågt) för scalarer, som ska ha ett akvarium som är åtminstone 50 cm högt, för att fenorna ska utvecklas ordentligt, scalarer blir ju ca 20 cm höga. Och om du vill ha lek, och även yngel, så lider både scalarer och fjärilsciklider av att de massproduceras, rommen tas bort från föräldrarna, så många stammar har tappat yngelvården. Men det kan kanske även krävas övning av paret. Vill du ha lek ofta, och vill ha en fisk som är väldigt bra yngelvårdare, så välj blåcikliden. Men den funkar nog inte så bra med tetrorna, särskilt inte neon och svart neon.
Brun bågciklid har samma lekbetéende som kakaducikliden och regnbågscikliden, men är större och kraftigare, och har större och mer lättuppfödda yngel.
Nöjer du dig med en av ciklidarterna du räknade upp, och kan vara utan tetrorna är blåcikliden ett bra val. Du skulle kunna ha ett scalarepar i, trots att akvariet egentligen är lite lågt. Med dem skulle du kunna ha antingen nå´n av apistogrammorna, fjärilarna, eller bågfenorna. Vet tyvärr inte riktigt vilka jag skulle välja själv, eftersom jag är rätt velig :)
Allihop är fina fiskar. Men blåcikliderna ska du nog inte blanda med nå´n av de andra i ett såpass litet akvarium. Och apistogrammorna och bågfenorna har samma lekbéetende, och vistas i samma del av akvariet (botten). Du kan i och för sig blanda dem, men de skulle passa bäst var för sig, ihop med t.ex scalarer. Apistogrammorna kan nog tyvärr också korsa sig med varandra.
MVH Micke
Tobbe_B
Ush, beslut ångest!!!!!!!
Jag skippar nog skalarna eller så köper jag bara små ungdjur.
Jag tänkte inte ha skalare för att få lek bara för att *lyfta* upp akvariet.
Men är Regnbågs ciklider svår odlaade???
Tobbe
Micke_A
Hej
Nja, särskilt svårodlade är de nog egentligen inte, men ynglen är rätt små, tror jag, och kan därför vara rätt svåra att föda upp.
MVH Micke
Tobbe_B
Det finns två jag helst billa och det är Regnbågsciklider och kakadua ciklider.
Dom går inte att blanda i ett så litet akarie va??
Ola-Svensson
Är inte regnbågsciklid svårodlade? De ger guld i SARFs odlingskampanj. HAr någon odlat dem som kan beskriva hur svårt det var? När jag själv höll dem när jag var liten så var det svårt att hålla dem i god kondition. Jag trodde att levande bananflugor i princip var ett krav för odling.
Mvh.
Ola
Bilbo
Ola , du har rätt!
Jag håller iofs mina i fin kondition i mitt discuskar, men att få dem att leka verkar omöjligt trots att de har bildat ett par som håller ihop i vått och torrt

. Det närmaste jag kommit är att hanen stängt in honan i en grotta under ett par dagar, men nu är de som vanligt igen!
Däremot har jag hört att Cacatouides är lättlekta, andra vackra dvärgciklider är b.la: Ap. Macmasteri
Ap. Panduro
mfl
Här finns fler.
# 374
// Magnus
Tobbe_B
Men fjärilsciklid då???
Jag har 3 guppysar också så ja har ju en fisk som jag kan odla lite på.
Ola-Svensson
Fjärilsciklid: Liten mesig, svårt att få föräldrar att ta hand om ynglen om äggen kläckts
Kakaduaciklid: Lämplig, blir inte så gammal
skalare: akvariet är för litet och fisken nog för stygg för övriga föreslagna invånare
Regnbågsciklid: mesig och inte helt lätt
brunbågciklid: lämplig men troligen mycket svår att få tag på. Grön är däremot vanlig. Man kan med fördel ha en hane och tre honor men ditt akvarium är kanske för litet för mer än en hona.
blåciklider: akvariet är för litet och blåcikliden för stygg och gluppsk för övriga invånare.
Neontetra: ja, men inte tillsammans med Scalare eller blåciklid
Fantomtetra: ja, men blåciklider kan nog äta upp dem
svartneontetra: Ja, men scalare kan äta upp dem, blåciklid kommmer att äta upp dem
vitröd art: Rödmunstetra? Ja, men i farozonen med scalare, blir uppätna av blåciklid
corydos: ja, i farozonen med blåciklid
Kan man ha två ciklid arter: Ja troligen. Jag skulle föreslå kakaduciklid + bågfensciklid + 1-2 tetrearter + Corydoras. Du kan byta ut kakadu- eller bågfensciklid mot fjäril.
Mvh.
Ola
Micke_A
Hej
Jag har inte haft så många regnbågsciklider, för de brukar vara för dyra för min smak. Men jag minns några jag hade nästan ensamma i ett 70 liters, tillsammans med smycketetror om jag inte minns fel. Jag minns inte att jag såg några yngel, men lekte gjorde de tror jag, för honan blev knallgul. Apistogramma nijsseni ska väl vara ännu svårare? Och dem vet jag att jag har fått lek av, eftersom jag såg rommen. Men som vanligt hade jag ingen plats att föda upp dem.
MVH Micke
Ola-Svensson
Även nijsseni ger guld. Dessa två är de enda Apistos som ger guld idag. Någon som vet något om panduro som ju påminner väldigt mycket om nijsseni? Läs
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2482 så förstår ni varför jag är så intresserad. Apistogramma är inte min starka sida.
Mvh.
Ola
Tobbe_B
Jag skulle vilja ha regnbågsciklider för synens skull fö att ja själv tycker att dom är jättesnygga!!!!!!
Kan ja ha detta:
3 fjärilsciklider
3 Regnbågsciklider el Brunbågciklider
20 Neontetror
Sklle va roligt om ja kunde ha så!!!
Tobbe
matshall
Jag har haft tre fjärilar och det gick inte så bra! Först hade jag två honor och hane, det gick jätte bra för hanen uppvaktade båda honorna. Sedan dog hanen och jag skaffade en ny och den uppvaktade bara den ena honan och tillsammans mobbade dom ut den ensamma honan så att dom hade sönder hennes gälar. Nu har jag bara en hane och en hona. Det var fullt ös i akvariet ett tag må jag säga.
Ola-Svensson
Det tror jag att du kan men varför tre av båda? Det blir fyra revir (fyra honor) och det är nog akvariet för litet för. Fjäril kan du hålla i par och som Magnus skriver så verkar det gå bra att hålla regnbågsciklid i par också (jag höll ett par i 200 liter vilket gick bra). Sedan säljs fiskarna oftast i par. Självklart blir situationen för regnbågshonan säkrere om det finns fler. Däremot vet jag inte hur sygga de är mot varandra. Ingen av arterna är lättodlade. Fjäril är det om man kör med artificiell uppfödning, annars inte. Jag tror inte att du kommer att hitta Nannacara taenia (brun bågfensciklid). Ibland säjer de felaktigt grön bågfensciklid (Nannacara anomala) som brun. Där är risken snarare att hanen blir dödad vilket går avhjälpa med flera honor. Två honor tror jag inte funkar. Ett fjärilpar + ett bågfensciklidpar alt. 1+3 är alternativet om regnbågscikliderna strykt t ex. pga. priset.
Mvh.
Ola
Tobbe_B
Men ja måste nog köpa 3 fjärilar för att få fram et par.
Dom i affärn är inte så jätte stora.
Och det är gul fjärilsciklid
är det någon skilnad på gul och vanlig fjäril???
Micke_A
Hej
Vill du vara säker på att få ett par om de är små, så ska du nog köpa fler än tre. Då har du dessutom schansen att få två par, vilket nog skulle göra att den tredje, om du köper tre, inte blir så trakasserad av paret som blir.
Den gula är en odlingsvariant av den vanliga, och har inget svart eller blått, som den. Den är helt rödgul, men honan har samma lila mage som den vanliga honan.
MVH Micke
Ola-Svensson
Vad du köper är inte samma sak som vad du slutar med. Jag ger dig förslag på slutstadiet, inte vägen dit. Om du inte har något att gå på alls så är tre stycken för lite. Det brukar vara rätt lätt att se skilnad på könen hos fjäril. Är det inte det så kan man misstänka att det bara finns ett kön (hanar) eller att det är "asiatiska broilers". Är de väldigt små så är det förstås problematiskt.
Mvh.
Ola