Ola Hej
Jag är medlem i Skandinaviska Killisällskapet. Det finns ganska många lättodlade killies där äggen inte måste ha en viloperiod (torka). Många går utmärkt att odla i permanent odlingsakvarium. Det går även samla ägg i garntoffsar där fiskarna leker. Enklast är kanske att ta bort hanarna ett tag och sedan släppa i dem. Efter några dagar tar man bort alla fiskarna och föder upp ynglen i akvariet.
Snäckor rör generellt sätt inte ägg från killies (eller, rör dem gör de men de rengör dem snarare och äter inte upp dem).
Hej, vilket sammanträffande! Jag hittade in till era sidor förut under kvällen faktiskt. Börjar jag med killifiskar är det kanske bra att bli medlem? Får man bli medlem även som nybörjare innan man ens startat upp liksom?
Ja precis, jag tänkte börja med sådana killi-fiskar och sedan, om det har gått bra, övergå till årstidsfiskar. Det är hur häftigt som helst och väldigt fascinerande, dessutom rätt udda sätt att odla upp fisk på!
Tack för tipsen, det finns nog mycket knep jag kan lära mig, sådant man inte kommer på själv. Ett par akvarium är alltså bra att starta med när man skaffar killi-fiskar då? Jag tror hellre att jag köper av någon odlare eller från någon i en förening än i en affär. Jag undrar också över om man inte bör ha rätt så stora akvarium ändå när man har killifiskar? En del rekommendationer känns lite väl små, som till exempel 15 liter. Men jag kan ju ha fel.