Anders i Jag skulle vilja dela in det hela i VF och odlade skalarer.
VF skalarer är inte det enklaste man kan ge sig på inte minst altum som bara mig veterligen odlats en gång i akvarium. (svensk odlare)
Odlade skalarer blir enklare och enklare ju längre från VF de är.
Kvaliteten hos odlat kan vara riktigt bra men vad det handlar om är acceptansen hos fisken ökar för varje generation med vårt vatten och begränsade livsutrymme.
Dessutom sprids kunskapen mellan odlare allt snabbare.
All odling handlar om att hitta nyckeln till den fisk som skall odlas, ibland är det lätt ibland mkt svårt.
Intressant! Helt riktigt, det bör ju vara skillnader mellan viltfångade och odlade och hur många generationer som gått från de viltfångade.
Det är väl positivt om fiskarna anpassar sig till vårt vatten och de möjligheter vi har att hålla dem?
Jo ungefär så har jag också tänkt, vad är det som gör chokladgurami så svår att odla, vad har man inte upptäckt, eller kanske missat? Varför har man upptäckt hur man ska göra med andra arter som också är svåra? Det är antagligen så många olika variationer som samspelar med varandra, att det är svårt att testa, utvärdera och komma fram till vad som fungerar.
Appropå chokladgurami så är ju även labyrintfiskar intressanta!
När värmen har lagt sig ska jag iväg och kolla in olika fiskar, slöjstjärtar, tetror och labyrintfiskar och vad som finns, inklusive de förslag jag har fått i den här tråden.