Jag har väldigt svårt att tro att bubblorna gör någon direkt märkbar skillnad. Det vore bättre att ha ett fack i mitten som är fritt från filtermaterial där man åter syresätter vattnet inför den sista filterpassagen då bakterierna har använt mycket av syret i det första filterfacket(om man nu delar upp det i 2 delar) .
Bubblorna har väldigt svårt att syresätta vattnet, det blir en marginell skillnad.
Ännu bättre vore det om man gjorde om det till ett droppfilter, då är det garanterat ordentligt med syre.
Mja, jag är faktiskt inte helt enig här. En ström av bubblor i själva burken gör rätt litet, där instämmer jag. Tydligen finns det folk som har räknat på det, och ju större bubblor det är desto mer vatten flyttar de - det ger egentligen bara en vattencirkulation, och det är den som syresätter vattnet.
Poängen med JBF (eller tanken ovan) är dock att luften är i _direktkontakt_ med filtermaterialet. Det är det som gör skillnaden, tänk t ex på trumfilter och andra roterande filter till större anläggningar. Filtermaterialet har direktkontakt med luften och bakterierna får extremt bra med syre.
Droppfilter är tydligen inte så effektiva, vad jag läst mig till (men visst, klart bättre än många vanliga filterlösningar för hemmaakvaristen). Kruxet med ett droppfilter är biofilmen som byggs upp och efter ett tag blir så tjock att den börjar brytas ned igen (de understa bakterierna får inte tillräckligt med syre). Fluidised bed-filter är effektivare, iom att filtermaterialet konstant rengör sig självt - färska bakterier hela tiden och ingen ruttnande biofilm.
Min artikel om filtrering från CB nr2/2009 finns upplagd på nätet under rubriken "Filtreringens ABC", på sajten
www.redbee.se Där finns även ett bra gäng najs referenser för den som vill gräva.
Hilsen,
/P