Det går knappast att nog påpeka att det med största sannolikhet handlar om överutfodring. Det är svårt att förstå hur lite mat en grupp Tropheus egentligen behöver.
Jag hade under en lång tid gett mina T. duboisi ett par spirulinaflingor morgon och kväll med ett ganska "svajande" vattenvärde som resultat. Jag tyckte att de åt allt på ett par minuter som man så många gånger blivit lärd.
Då jag köpte mina VF T. moorii ville jag vara riktigt noga och bad således Martin på Ciklidecentret i Kph. att visa mig vad han tyckte var lagom för en Tropheusgrupp på ca 25 djur. Han visade mig en löjlig liten nypa flingor och sade att det var vad han gav EN gång om dagen. Jag tog honom nästan på orden och det inebar prakistkt taget en halvering av fodermängden i mitt fall. Sedan dess har jag aldrig haft problem förutom vid ett enda tillfälle. Då upphörde jag med matingen i en hel vecka istället för att slänga i en massa panik-preparat mot bukvattensot och allt återgick till det normala.
De flesta friska fiskar kan vara utan mat i över en månad utan att svälta ihjäl men det tar bara ett par dagar att förgifta ett tusenliters akvarium med enbart omtänksam och välvillig utfodring.
mvh,
Fredrik H.
Fredrik H.
www.cichlidforum.com