Ola A. thomasi har jag aldrig haft så det hade ju varit något. Paletter är ju ett förslag... När jag var liten och jag höll dem blev de så jäkla stora med hanar som lätt drog iväg över 10 cm och min största blev 15. Det var nog den svenska akvariestammen för så är de ju inte längre. Vad tror du/ni annars om P. taeniatus eller P. subocellatus? Den senare höll jag i 50 x 35 x 40 vilket funkade men de lekte inte. Samma gäller N. transvestitus. Båda dessa lekte i större akvarium. Men jag tror på inredningen i mitt akvarium. Det känns "stort" i jämförelse och jag har haft ungfisk (ciklider) och sett hur de beter sig.
Jag menade paletter i bredare bemärkelse. P. taeniatus blir (oftast) inte så stor som de klassiska paletterna, men kan vara lite känsligare (dock inte så känsliga som Fjärilar). P. subocellatus har jag haft under en period, men höll dem i större burk. Upplevde dem som rätt robusta fiskar som inte heller blev extremt stora. Om planen är att ta tillvara några yngel så är taeniatus att föredra, subocellatus är svårsålda. Honorna från den arten är dock bland det vackraste vi hittar bland cikliderna, när de är i stöten. Klår taeniatus-honor med ett hästhuvud iaf.
Någon Nannochromis tror jag däremot inte riktigt på, de är välkända för att vara extremt aggro inom arten. De gånger jag haft dem så har paren funkat någorlunda, men jag har å andra sidan aldrig haft transvestitus. Från de polare som haft arten så vet jag att just transvestitus är lite luriga med vattenvärdena, ffa vid lek (om det ska bli något bra ska de helst ned under pH 5). Men, men, det finns säkert exempel på folk som lyckats bra med dem även i kranvatten.
I dunno, personligen hade jag nog satsat på thomasi i en första runda. Små, rätt snälla, inga grävskopor samt inga större krav på vattenvärdena. Bara att prega i dem mat och se dem leka!!
Hilsen,
/P