nicson Den är byggd på samma sätt som akvariet den ligger på - men jag skippade limningen. Lackad (fast bara 2 ggr) och alla skarvar silikonerade. I bakkanten sitter gångjärn o innanför en plastkappa för kondensvattnets skull. Närmast bakom lysrören skall jag fästa en BTN som sticker ner i vattnet - bakom får jag nog komplettera med en uppsättning rör till. Ett klassiskt misstag var att glömma göra sladdgenomföringen genom bakstycket före montering - det gör du bättre! Över troffehyllan till vänster kommer jag nog alltid att köra en extra belysning.
nicson Stiligt bygge. Vad är det för armatur du har? Det är 2 x 36w T8. Billigaste våtrumsgodkända. Bakre röret har jag satt i ett aquarelle, fram osäker men ligger på 10000 Kelvin.
nicson Efter att ha tittat på paketet med LED-spottar i ett par månader beslutade jag mig för att öppna paketet. Samlade på mig en halvmeter 0,75mm2-kabel, klippte av stickproppen från en gammal trasig pump och letade fram några överblivna träbitar. Skala,skruva,såga o skruva lite till. Klart (TV-kocken ligger i lä) I verkligheten har mörkret lagt sig i karet när jag är klar men bestämmer mig för att prova lite kvällsåkning för firrarna med 3 x 1,5 watt!
nicson Här syns skillnaden efter jag lagt till 3 x 1 w LED-spottar. Basen är alltjämt 3 x 36w T8. Varmare ljus vid den sida jag brukar sitta och titta, skuggor från Vallisneriabladen syns på den vita sanden och det mörka kalla hörnet till höger är ljusare.