Helt rätt förklarat. Andledningen till att jag inte vill andvända husfix är att jag tycker att alla små sprickor man har gjort i frigoliten försviner och modulerna blir ganska släta. Visserligen har jag bara testat med finbetong husfix kanske är mer lätt arbetat och lättare att få tunt lager ut av.
Trixet när man arbetar med frigolit och betong/husfix är att man måste överdriva sprickor i frigoliten för att få den storlek man önskar i färdigt tillstånd. Det tar en stund innan man finner rätt men när man lyckas med det så blir det riktigt bra.
Jag tycker att man absolut ska köra med finbetong framför husfix om man inte ska lacka bakgrunden. Husfixen känns lite spröd och släpper troligen lättare än finbetongen. Den finbetong som jag jobbade med sist var tung att arbeta in i modulerna men när jag arbetade med gummihandskar och strök ut den för hand på modulerna så blev det mycket bättre. Till sist gjorde jag vissa delar med husfix för att skapa nyansskillnader.
Man kan även blanda finbetong med husfix och på det sättet få ett mer grovt husfix men som ändå är lättare att arbeta med än ren finbetong.
Ett av de absolut bästa hjälpmedlen som jag använder mig av vid bakgrundsbygge är varmluftspistol. Alldeles förträffligt att forma modulerna med ojämn yta som snabbt ger känsla av sten...och sprickor är lätt att skapa med kniv och varmluftspistol.