HåMen varför tar då inte odlarna och utrotar tex vita prick bland avelsdjuren, då finns den ju inte eller hur ?. Fortfarande så dyker ju vita prick upp med jämmna mellanrum , ser tex då och då i en affär, skylt med " detta akvarium satt i karantän" , oftast pga vita prick, vita prick hos mig , ca 5 ggr under 30 år har alltid kommit med nyinköpta fiskar, särskilt levandefödare.
Vet inte, men kan tänka mig att fisk i bra kondis kan bära med sig både prick och andra sjukdomar utan att de bryter ur. Vid en transport blir fisken stressad = nedsatt immunförsvar = sjukdomen bryter ut. En del odlare kör med antibiotika i förebyggande syfte, vet inte riktigt om jag är så glad för det.
En del fisk verkar också grymt motståndskraftiga mot prick. Den dyker upp på jobbet med jämna mellanrum, men det syns aldrig något på Ancistrus och gibbiceps. Jag vet dock att de kan bära med sig smittan till andra akvarier, fastän de ser helt friska ut.
Sedan är det ju oftast först i butik som olika arter blandas i samma akvarium. Misstänker att sjukdomsrisken ökar då.
Hilsen,
/P