Menar ni att de kanske 100 000 (av totalt 170 000) hushåll som har akvarium och faktiskt missköter dom på ett eller annat sätt är kriminella (som våldtäktsmän, mördare, regnskogsskövlare)?
Ska barnen anmäla sina kompisar till polisen, eller hellre tipsa om Zoopet och andra kunskapskällor?
/Niclas
Det var väl att ta i lite då - jag tror inte att jag nämnde den parallellen och jag tänker heller inte påstå att vanskötsel av djur är samma sak som mord... och barnen? Det var väl en vuxen som hade djurförbudet i länken? Hua, ännu värre - en "vuxen"...
Dock tycker jag att vanvård av djur är ""en form"" av kriminalitet, ja - för att ha ett djur, oavsett vilket - är ett förtroende över en annan leavande varelse. Missköter jag ett försvarslöst djur - vad säger det om mig som människa?
Men bara för det ska man väl inte godta att folk, kanske dessa 100 000 som du nämner, inte tar hand om de djur de har? Bara för att det inte är mord, våldtäkt mm
- hur hemskt är det att begära att folk sköter om djuren de köper?
Sen kan man tipsa bäst attan man vill - när folk ändå inte vill lyssna eller lära....
när säkert en stor del av dessa 100 000 rent ut sagt skiter i hur djuren egentligen mår - bara de får ha dem?
Så fort jag får chansen förespråkar jag att man ska läsa på om fiskar -innan- man köper dem - tror nån att folk lyssnar på det? nej, tyvärr, oftast inte...
- de blir bara sura för "de vill ju ha" ... och köper fast de oftast inget vet om dem.
Sen kommer ett inlägg nånstans (om ens det) -"hjälp, mina fiskar dör"... Vidare får de såklart hjälp av den som kan, och ett råd att vänta med ytterligare fiskköp tills karet stabiliserats - men - 2 timmar senare så är karet full igen - tills nästa "hjälp"...
därför är det iallafall min åsikt att det är helt ok att gubben fråntogs sin fisk!
/Lotta/