Det som kanske är tråkigt med 35 stycken i en 375:a är att den enligt mina dyrköpta erfarenheter måste vara tom. Om du bygger med stenar och grottor i ett så litet akvarium till en så stor grupp så kommer den dominante hanen att pressa ut stora delar av gruppen mot ett hörn och där blir de ofta stående.
Jag vet att det finns de som upplevt detta annorlunda men nu har jag sett det hända ett antal gånger så det är helt klart vanligt att det blir så. Grottor och stenar blir i trängre akvarier inte gömställen för svaga utan revir för starka.
Detta med ett undantag. Om man haft en grupp i exakt samma miljö sedan yngelstadiet så brukar de kunna klara av att växa ihop med den miljön och då har jag sett det lyckas. Byter man akvarie så verkar det som att de svaga aldrig klarar av att känna sig trygga förrän man tömmer det på sten. I ett tomt kar blir gruppen som en enda varelse som tar skydd hos varandra. Nästan som att då den enda utvägen är att hålla ihop så blir gruppen också bättre sammansvetsad.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com