Ove-Planstedt Dorsal fin är ryggfenan men vad menas med lappets i detta sammanhang? Från Penguin english dictionary Lappet, a flat overlapping or hanging piece, esp of flesh or membrane, e.g the wattle of a bird
cfakvarielagret Ove Från Penguin english dictionary Lappet, a flat overlapping or hanging piece, esp of flesh or membrane, e.g the wattle of a bird Nu förstår jag....inte
DaRe Kan det vara den del av ryggfenan som inte fäster mot ryggen? Ofta "svävar" den bakersta delen av fenan fritt ovan ryggen. Anledningen till frågan är att jag försöker tyda lite olika artskillnader av Guianacara arterna och då används detta begrepp i stor utsträckning.
Ove-Planstedt Här har du en tråd om skillnader också. http://www.cichlid-forum.com/phpBB/viewtopic.php?t=201862 Kan kanske vara till hjälp. Kan det vara den del av ryggfenan som inte fäster mot ryggen? Ofta "svävar" den bakersta delen av fenan fritt ovan ryggen. Anledningen till frågan är att jag försöker tyda lite olika artskillnader av Guianacara arterna och då används detta begrepp i stor utsträckning.
Erik-Ahlander Nej inte strålarna. Strålarna är de hårda eller lite mjukare och grenade strukturerna som håller upp hela fenan och som fisken vid behov kan fälla bakåt så hela fenan faller ned. Mellan varje stråle sitter en tunn hinna. Detta är fenmembranet. Hos många cichlider är fenmembranet utdraget i en lång eller kort flik mellan strålarna. Det är "lappet". Är det extremt långt kallas det filament. Titta noga på ryggfenan hos t ex en fullvuxen hane av Apistogramma cacatuoides. Strålarna längst fram i ryggfenan är inte särskilt långa (men hårda och vassa). Däremot är fenmembranen långt utdragna nästan som vimplar. Lappets! Åtminstone har jag fattat det så.