plåVar i den butiken idag som jag köpte mina fiskar och på lappen till akvariet står det Cutter`s men latinska namnet står det septemfascitus. Och handlaren säger att det är samma fisk och dom kommer från Tyskland av någon som heter Muller eller något liknade. Men skit samma det är en mycket trevlig ciklid.
Jag har sett att man kallar septemfasciatus för Cutter´s ciklid på flera ställen. Som jag har för mig är det som jag skrev innan i tråden (rätta mig ni andra om jag har fel), d.v.s. att dessa fiskar räknades som samma art innan men att det sedan några år tillbaka är två olika arter (alltså cutteri och septemfasciatus). Handelsnamnet har helt enkelt hängt kvar på septemfasciatusen och kallas alltså fortfarande för Cutter´s ciklid i många affärer. Skillnaden mellan arternas färgteckning är trots allt ganska tydligt. Om man jämför Peters bild i tråden med min bild ser man onekligen ganska stor skillnad på fiskarna. Även bilderna i artregistret visar på tydliga skillnader.
Hur som helst, grattis till fina fiskar! Om du inte odlar och tänker sälja yngel vidare gör det ju inte jättestor skillnad vilken art det är (om du inte stör dig på det själv d.v.s.). Där emot är det ju inte jättebra att handlaren säger så till sina kunder eftersom det inte är så. Risken är ju att det kommer ut fler fiskar på marknaden under fel namn (och om det nu varken är cutteri eller septemfasciatus blir det onekligen dubbelt fel...).
/Jocke