3: Vad behövs för att få fram golden´s fina gula färg riktigt?
Svar: DNA (Arvsanlag)
Golden är en av de malawis som fick mig att köpa ett eget akvarie (december 2009) efter att grabben fick sitt eget... försökte jag mig med att "den fisken är ju jättefin!!!" och fick svaret "Jag ska ALDIG ha en gul fisk i mitt akvarie!" :D
...så jag gick på jakt efter gula fina golden med markerade svarta fenor.... och fick veta av (censurerad) att man enklast såg att det var en hona om fisken var vit på magen (snacka om nedtur!). Så jag köpte en massa honor och en garanterad hane... och vänsterprasslade lite och köpte flera hanar någonannanstans...
Upptäckta sedan det det finns helt vita Golden.. urläckra!! (men vita bör man nog inte ha tillsammans med gula om man vill odla dom! ;))
Nu efter sommaren så har en av mina knallgula hanar växt till sig ordentligt och är hur snygg som hellst (stor och knallgul) och till min stora förtjusning upptäckte jag att en annan helgul "hane" tuggade... :D
Tömde en (garanterad) gul-vit hona på yngel för 3 veckor sedan och den gula "hanen" för 2 veckor sedan.... och jag ser tydigt skillnad på ynglen redan nu!
Om du som jag söker "GUL Golden" så innebär det troligen att vi båda söker en "variant" som inte finns i naturen... och om jag hittat "receptet" kan jag svara på om du skickar mig ett PM om några månader när mina olika yngel växt till sig lite. :)
* Om jag inte har missuppfattad helt så finns det olika varianter av Labidochromis caeruleus (Golden) flera stans i Malawisjön + de allra flesta som vi köper här är generation tretrillioner-av-urvalsodling.