FI
Färggrann rackare! Är det där en geografisk variant eller är det kosten som gör att akvariehållna exemplar aldrig blir så där färggranna?
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
Citrinellum lever inte naturligt i floridas kanaler, det är akvariehållna exemplar som dumpats och nu har etablerat populationer i Everglades med omnejd. Rött får man fram med räkor/krill i massor.
jinnarparen
Snack! Det är ingen riktig Citrinellum. Jag såg något liknande som var till försäljning i en godiaffär. Det var en stor geléråtta på 1 kg.;)
Skämt åsido..
Jag letar själv med ljus och lykta efter den röda varianten av antingen Citrinellum eller Labiatum (kolla in det utfärgade ex:et i Aqualog katalogen).
Många tycker att riktigt röda M. Estherae (en malawiciklid (röd Zebra)) honor är otroligt vackra. Men vad säger man då om fiskar som är 3 gånger så långa och åtminstone 4 gånger högre. Magnifikt är väl det minsta man kan säga.
Tyvärr så verkar det vara svårt att hitta dem, men om någon har fått syn på sådana exemplar så skicka gärna ett svar.
Mattias-Nilsson
dom har en riktig feting på Jäger zoo bakom jägersro! Är väl inte riktigt lika röd som på bilden, men bra mycket rödare än någon firre jag sett tidigare. Han verkar vara riktigt ilsk, helt klart värt ett besök!
Jompastar
WOOOOOW! Underbar firre! Ska borja mata min med fler rakor. Den knall gula farger hon handde nar jag skaffade henne ar borta nu men hon kanske kan fa en mer rod farg?
Mattias-Nilsson
har lagt till några nya bilder på min labiatum i min zoon, ska fixa fler de närmsta dagarna tänkte jag
FI
Grymt vad färggrann labiatumen var! Ett riktigt praktexemplar. :)
Mattias-Nilsson
nu har mina Labiatum äntligen lekt! Såg att honan låg på sidan med huvudet under en sten för tre dagar sen, tänkte inte mer på det, men så har hon hållt sig undan väldigt mycket och gjorde likadant igår, när jag tittade lite nogrannare såg jag några småttingar ligga och sprattla på bottnen under stenen! Men hanen är ganska lugn, simmar runt som vanligt i stort sett, ända till nån annan firre kommer riktigt nära grottan, då hjälper han honan med att mota undan inkräktaren. Men de lär nog inte klara att hålla undan chokladmalen när den väl sätter igång och mumsa yngel.... Den här kullen kommer jag inte försöka spara några yngel, har inte plats, men hoppas på fler lekar!
imported
Grattis!!!
Mina blir alltid godis at de andra.
Mattias-Nilsson
idag är de frisimmande, de har gömt äggen längre än jag trodde.... Väldigt små yngel, ska bli intressant att se hur länge de finns några kvar!
anli
En liten fråga så här på kvällskvisten:
-Hur är det med utbudet av "Barred striped" Midas i Sverige? Leker ibland med tanken att man skulle fixa några honor till min hanne i 20 centimeters klassen...
Eller det vore kanske att tigga om bråk :)
Mattias-Nilsson
jag har lagt till några nya bilder i min zoon, både Labiatum med ungel och Dovii bilder
FI
citat:Ursprungligen skickat av anli
En liten fråga så här på kvällskvisten:
-Hur är det med utbudet av "Barred striped" Midas i Sverige?
Jag kan eventuellt ha haft den randiga varianten av citrinellum för några år sedan, eller också så var de bara lite sena att färga om jag vet inte. Vilket som så tror jag de är rejält ovanliga, jag har aldrig sett dem sedan dess och även på andra sidan Atlanten så är de ju svåra att få tag på.
Det ska finnas någon privatodlare här uppe i norrbotten som håller på med stora centralare, jag tror jinnarparen här på forumet hade pratat med honom så han kan nog hjälpa dig att kontakta honom, kanske kan denna person ha "barred midas"?
FI
Mattias: Snygga labiatum! Är de väldigt aggressiva nu då de har yngel?
Mattias-Nilsson
nä inte direkt, ganska lugna faktiskt. Men visst kommer nån i närheten ilsknar de till, men som tur är så tillåter de Maculicadorna ganska nära, händer inget förren typ sista dm... Dessutom håller sig ynglena relativt samlade och bara i ena sidan av karet
Idag blev Doviiynglen oxå frisimmande, men till en början brukar de hålla sig vid ena sidan, dröjer några dagar innan ynglena börjar simma iväg.
anli
Min midas huvudpuckel växer fort nu, kanske tack vare striderna med trimacen :)
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Midas_kok_040728.jpg
Ser rätt lovande ut tycker jag, jämför med denna bild:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Midas_040706.jpg
imported
Den ser ju finfin ut anli!
FI
Bra jobbat Anli! Citrinellumen är inte bara en bjässe utan riktigt vacker också, imponerande fisk. =)
anli
Citrinellumen är mycket mer alert att äta än Trimacen, och dessutom inte lika kinkig. Därför ser den ut att växta om Trimacen just nu, börjar bli en väldigt "stabbig" bit! Från att vara ett mobboffer, så har han börjat mobba mobbaren.
Får nog plocka ur den ur karet, för att ge Trimacen en chans att repa sig lite. Midasen får trängas ensam i ett ledigt 222 en vecka eller så.
Ola-Svensson
citat:En liten fråga så här på kvällskvisten:
-Hur är det med utbudet av "Barred striped" Midas i Sverige? Leker ibland med tanken att man skulle fixa några honor till min hanne i 20 centimeters klassen...
Eller det vore kanske att tigga om bråk :)
Minst bråk blir det om du skaffar en röd hona!
Referenser
Barlow GW (2000) The Cichlid Fishes s 148 - 151.