INXS: Äntligen lite feedback! ;)
citat:Ursprungligen skickat av INXS
Enligt vad jag har last sa graver bade citronellus och labiatus i botten efter insekter, mask, sniglar och skrap, dvs dom stadar upp efter sig sjalva.
...
Graver gor dom ju valdigt gjarna och jag tror att det har med deras ursprung att gora, det ar troligen pa jakt efter mat.
Jaha då är det nog därför han gör som han gör då han äter pellets, det verkar som att han med mening tuggar sönder maten och slungar ut den genom gälarna, sedan simmar han runt och plockar smulorna från gruset... Han kanske bara vill få det att kännas så naturligt som möjligt?
Jag har 7 st som jag har haft tillsammans i 6 manader och dom ar mellan 10-17cm
...
Det har inte varit nagon parbildning ann och jag har hort att honorna kan vara ganska mycket mindre sa jag har behallit alla.
Det vore ju svintufft om du lyckades få dem att leka, i så fall så måste du dokumentera det hela med massor av bilder och filmer.
De enda firrarna jag har med dom som har klarat sig bra ar tva gibbiceps. Dom far ett nyp i fenan da och da men har hallit sig bra i 6 manader.
Tror du att det skulle fungera med en större gibbiceps i mitt 222-liters? Karet har måtten 110*45*45cm och citrinellumen är 20cm.
Nar jag kommer och matar pa morgonen och kvallen kommer dom oftast upp till glaset och kollar in mig, skakar pa huvudet , blaser upp galarna och forsoker skramma ivag mig men nar jag matar sa har jag stoppat ner maten i fingrarna och dom kommer ofta upp och tar den - inte alltid..
Tufft! Jag gillar verkligen fiskar som kan handmatas. :) Min citrinellum verkar däremot inte alls intresserad av att ta maten från fingrarna men nu när jag hör att det är möjligt så ska jag definitivt fortsätta försöka.
Hursomhelst sa tycker jag dessa firrar ar valdigt haftiga speciellt med tanke pa deras beteende och personlighet.
Jo, jag håller med, de är verkligen väldigt speciella. Nyhetens behag är givetvis stort men jag gillar faktiskt citrinellumen otroligt mycket, även om jaguarerna är min favoritciklid så sved det ordentligt då jag var tvungen att byta in citrinellumen tidigare i vår och det känns verkligen superkul att jag till slut fick tillbaka honom och kunde sätta upp ett någorlunda bra kar åt honom. Det kunde knappast bli bättre än så här. :)
Fredrik - du postade nar jag postade och efter att ha kollat in dom nya bildern ser munnen mer ut som citronellus - sarskillt om den far en puckel. Men det har ar ju annu varre an att forsoka skilja pa hon- och hanjaguarer. ;)
Jag håller med, jag börjar misstänka att det nästan inte finns rena citrinellusar eller labiatusar idag, allt är nog korsningar, vissa är mer lika den ena arten och andra är mer lika den andra arten men alla är nog korsningar på ett eller annat sätt.
Men jag fortsätter att kalla min firre för en citrinellumciklid, de är ju trots allt väldigt närbesläkta med varandra labiatusen och citrinellusen, som jag ser det så spelar det nästan ingen roll vad det är för något, båda arterna verkar ju ha ett lika härligt beteende. :)
Mvh Fredrik Isaksson