mrgreed
>F1
Dina Citrinellum småttingar är på vissa bilder väldigt lika Cichlasoma Uropthalmus i den storleken.Jag höll den fisken (uropthalmus) ett tag och dem såg nästan likadana ut.Jag köpte in dem i tron på att det var Nandopsis Festae.
Lite annan kroppsform är det dock dem var inte lika runda i kroppsformen som dina fiskar.Men lika är dem.
Mvh
Danne
FI
En av dem är gulaktig så jag tror nog fortfarande att det är någon citrinellumvariant av något slag, men det kan nog vara någon korsning mellan olika färgvarianter eftersom fenorna är röda, den gulaktiga har också röda fenor.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=9&image=Ciklider:Citrinellumciklid:citrinellum53.jpg
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Fredrik,
Det blir kul att se vad som hander med den randige.
Tank pa att gruppen Amphilophius innehaller :
- Labiatus som har pilformat huvud och stora lappar.
- Citronellum som far en stor pucke och mindre lappar.
- Trimaculatum som har liknande kroppsform som citronellum och tre stora flackar pa sidan.
- Uropthalmus blir randig med rodaktiga fenor och en flack pa svansen.
- Festae som ocksa blir randig och har mer rott och en liknande flack pa svansen.
Av dessa ar det labiatus och citronellum som ofta ar helt roda eller nagon form av rott typ orange eller rosa.
Lagg sedan till att dom flesta av dessa fiskar ar mer graaktiga i det vilda och som yngel ser nastan identiska ut sa ser man ju vilket problem det blir.
Yngel hos odlare kan ju mixas ihop "accidentally".
Ibland kan man ju fa en firre som har den enda genen i milionen som blir en viss farg.
Det blir nog mycket gissning innan den vaxer till sig. ;)
Jompastar
Insnoade ciklid fantaster som ni ar sa har ni nog redan sett denna lank, men om ni inte har sett den sa kan ni finna mycket bra info om hur man kokar ihop en bra citrinellum/labiatum bio burk. Bilderna ar kul om inte annat!
Har ar lanken:
http://www.mongabay.com/fish/steinhardt_fish_photos.htm
imported
Den dar lanken ar ju farligt interessant!! Jag kan slosa timmar med lasning pa den.
Kul bilder i alla fall.
Jompastar
INXS, denna sida inviter fallandet av att paborja utbyggnader och inskaffandet av alhanda ting. Min fru har som aldrig gillat nar jag hittat bra sidor pa natet. He! he!
imported
Jag kollar mer pa dom olika natursidorna och djungel beskrivelserna.
Jag gillar regnskog, tropik och djungel. Har varit i Costa Rica och Panama ett par ganger och det blir troligen dit jag flyttar nar jag retirar men jag skulle garna vilja kolla in Kongo, New Guinea , Brasilien,mm.. resa, resa, resa!
Hur gar det med din Red Devil foresten?
Jompastar
Holler med dig var det galler regnskog, tropik och djungel - det ar darfor jag har som blivit kvar har pa Hawaii.
Min Red Devil mar prima! Jag har nu lart honom att ata det mesta som jag foder mina andra firrar med. Det ar dessutom inget tvivel pa att det ar en Red Devil langre. Fick bilder pa en annan vildfangad labiatum i samma storlek och den ar identisk i vinklar, lappar, skalle, ogon etc. Det enda som skiljer ar den otroligt gula tackningen. Men han har borjat fa mera roda nyancer - mina pellets antagligen. Han ar otroligt nyfiken och har full koll pa vad som pagar i vardagsrummet.
Det ar bara en tids fraga innan jag kan klappa honom fullt ut. Just nu sa gar han bara med pa att bli berord pa huvudet med ett par fingrar. Detta verkar paverka honom enormt. Han stannar till och spanner ut fenorna och ibland sa darrar han ryggfenan som om han ryser. Speculationer, speculationenr! Otroligt kul fisk i alla fall!
Forovrigt sa hyser han ingen elakhet mot mina GT's, dom beror honom inte. Men han verkar hysa illvilja mot min carpinte. He he, min carpinte verkar mest tycka att min labiatum ar en larvig stor gul fisk som inte kan fa tag i honom.
Hur det med dina firrar? Kompisar fortfarande?
imported
Jompastar,
ganget av sju har borjat grava till Kina i akvariet pa jobbet. Jag satte ju in storkornigt grus 2-4cm for att firrarna just inte skulle grava men det har ju inte hjalpt. Dom ar forfarande kompisar och kommer overens jattebra, dessutom har dom haft en vaxtspurt sedan jag flyttade dom.
Skulle gissa att dom storsta ar omkring 25 cm med en kraftig kropp. Det verkar som om dom tva storsta ser mer ut som citronellum medans dom andra 5 verkar vara mer labiatum liknande.
Jag vet inte om du sag dom nya bilderna pa mina F1 renodlade labiatum? Dom har jag har hemma i alla fall och den storsta ar ca 12cm och det ar hog tid att flytta upp dom till ett storre kar.
Jag vet vad du menar med din carpinte - sjalv har jag nagra stycken carpinte 'Escondido' och dom ar dom aggressivaste firrarna jag har haft.
Jompastar
Minnet sviker mig ifall jag sett bilderna du talar om. Jag ska ga igenom dina post och kolla. INXS, vad fick dig att skaffa labiatum? For mig var det en ren slump…en kanon bra slump.
Bilderna jag talade om som jalpt mig reda ut vad jag redan viste…hm! Dom kan komma till nytta pa denna lank lika val!
Har en en vidfangad labiatum. Exemplarisk utstallnings fisk.
http://208.51.130.220/~mojo/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Photo;action=display;num=1066056293
Har ar en ren rasig citrinellum. Inte det basta utstallnings exemplar men dock en citrinellum.
http://208.51.130.220/~mojo/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Photo;action=display;num=1067218622
Bilderna fick jag via Rex Karr.
Jompastar
Kollade in dina fiskar. Sma, men den som vantar pa nagot gott…! Dom ser otroligt bra ut. Hur stor burk ska du halla dom i?
Mitt basta vaxa snabt tips ar beef heart, hikari pellets, all typ av hikari frozen foods. Samt, allhanda insekter skalbaggar, spindlar etc.
Hm, en del sager att for mycket beef heart kortar fiskarnas livs tid? Nagot du kan bekrafta?
imported
http://tangledupincichlids.com/images/labiat2.jpg
Detta ar firren som fick mig att vilja ha labiatum.
Daniel-Odell
fisk matad med ox-hjärta, eller "beef heart" som de mer internationella medlemmarna säger, löper stor risk för förfettning och skadade inälvor då de inte kan tillgodogöra sig de animaliska proteinerna ordentligt.
Jompastar
Perfect! Mina fiskar kommer att se ut som riktiga Amerikaner med andra ord. Detta galler vid over godning och inte 3-4 ganger i manaden i presume? Eller ar det ett vansinne att mata dom med ox hjarta?
Daniel-Odell
jag kan inte säkert svara att mata med oxhjärta skulle vara rätt eller fel.
min personliga åsikt är att inte använda oxhjärta som basfoder, men jag kan själv tänka mig att använda det som komplement till ungdjur för att fort få upp dem i storlek. och inte alls mata vuxna djur med det.
FI
Jag matade mina jaguarer med oxhjärta då de var små och man ska nog inte utesluta att det är detta som har gjort att speciellt hanen är ovanligt grov(fet...).
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=10&image=managuense116.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=10&image=managuense146.jpg
Så jag skulle nog avråda från att mata med oxhjärta både när det gäller ungfiskar och större fiskar, det finns andra betydligt bättre och naturligare fodersorter man kan använda om man vill lyxa till det för fiskarna.
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
jag är ganska säker på att det inte har med oxhjärtat att göra att din jagga ser ut som en gris ;)
amerikanarna matar sina fiskar med oxhjärta mest hela tiden, och de har fiskar som ser normala ut. det syns nog igentligen bara skillnad vid en obdution.
jag försökte köpa ett oxhjärta på ICA idag men de sa att det inte fick säljas längre?
FI
citat:Ursprungligen skickat av orm
jag är ganska säker på att det inte har med oxhjärtat att göra att din jagga ser ut som en gris ;)
Hehe, du har säkert rätt, det kan nog vara den som "sitter vid spakarna" som har gjort jaguarhanen till ett fetto... ;D
Pelletserna är det lätt att portionera men jag ger dem ju regelbundet levande foder och då är det svårare att fördela maten så att de inte äter för mycket, igår kväll så glufsade hanen t.ex i sig 4st guldfiskar innan han tyckte att det var nog... Honan fick bara en... Och hanen är givetvis rundare än någonsin tidigare... Inte bra om man ska tänka på figuren. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Jompastar
Fredrik jag finner inte dina jaggor overviktiga. Ser ju helt normala ut? Dra ner pa maten nar han borjar likna en fet Torsk!
Tror jag ska sluta med ox hjarta. Har aldrig gillat iden med att ha ihjal kossor. Undrar om Delfin hjarta ar battre? Det gar namligen att fa tag pa har. Om jag matar mina monster med Delfin hjarta kommer manga hysa avsky mot mig da? He! He!
Ska kopa Delfin hjarta idag o prova. Om min labiatum inte gillar det sa slutar jag helt med animal protein.
Tony
Hoppas du skojar? Inte faan skall man väl uppmuntra till delfinslakt?