jinnarparen:
"Du skriver också att dina managuense blir tokaggressiva vid varje lek. Hur gamla är de nu, 2 år?"
Jag vet inte exakt hur gamla de är, jag köpte dem när de var ca 5cm och jag har haft dem i 8-9 månader, gissningsvis så är de drygt 1 år eller något liknande.
"När de blev större blev de faktiskt lite tröga av sig. Jag tror inte att du än så länge sett att dina ligger på bottnen och vilar sig ibland. Mina kunde göra det då de blev äldre. De låg då ofta sida vid sida. Förstod de att det vankades mat så var de emellertid snabbt uppe vid mathålet."
Usch vad tråkigt det där lät... Jag hoppas verkligen att det där inte är något generellt beteende hos jaguarcikliderna, det skule ta död på hela intresset.

En av de saker jag gillar mest med jaguarerna är just att de är framåt, orädda och aktiva, skulle de helt plötsligt bara bli slöa matvrak som tar alldeles för mycket plats så har jag svårt att se att intresset skulle hålla i sig...
Men läser man vad andra skriver så låter det som att jaguarciklider blir både aggressivare och aktivare ju äldre de blir, nu vet man ju iofs inte hur mycket överdrifter det ligger i dessa påståenden men med tanke på att i princip hela världen verkar vara övertygad om att det är så så kanske man får utgå från detta och sedan ta extremfallen åt det andra hållet som just extremfall.
Jag har ju tidigare pratat mycket om hur lugna mina var men detta fick jag ju äta upp senare eftersom främst hanen har visat upp det beteende som alla varnade om. Det är dock bara vid leken som mina visar upp detta otroligt aggressiva beteende, mellan lekarna så är de rätt lugna faktiskt, men de ligger ju inte på botten direkt...
Är du säker på att dina jaguarer mådde bra osv?
De kanske vantrivdes eftersom Doviina var så aggressiva. Mina sebror fick ett liknande beteende innan jag flyttade dem. De låg antingen på botten och tryckte eller uppe vid ytan... Men detta var ju främst av skräck och kanske inte direkt för att de bara ville vila...
Mvh Fredrik Isaksson