Jinnarparen: Det var interesant å høre! Det som de gjorde med Gibbicepsen gjør mitt F1 Managuense par med min 40cm lange Gibbiceps også hvis han kommer i nærheten av yngelen! Men han blir ikke så sur som din blir etterpå, men det er kansje fordi cichlidene i 900L er ganske store. Når jeg leser det du skriver om dine Dovii får jeg mere og mere lyst på den. Skulle ønske jeg hadde den.De minner meg ganske mye om en større variant av mine Friedrichsthali. Ditt Dovii par er vel litt større en mitt Friedrichsthali par som er 18 og 14cm no. Når mine Friedrichsthali nettop hadde egg var det hunnen som var flinkst til å passe på, hannen patruljerte bare reviret hele tiden. Reviret deres strekker seg over 1m av min 325L på 130cm, men det er jo ikke fisk nedi der som kan konkurere med dem. Festaene er for små og Crenicichla sedentariaen er også for liten. De har også en Gibbiceps på 23cm som de jager bort, men de bare biter så forsvinner den!
Jinnarparen og F1: Kan godt lse det andre du å hvis du vil F1 :)Akkurat no har jeg 2 par Managuense som har yngel. De er ikke frittsvømmende ennå men. Eggene ble lagt på samme dag så jeg har tenkt til å følge utviklingen på de forskjellige kulene! På det paret som er F1 er hannen meget flink til å passe både unger og revir og krangler aldri med hunnen sin og de er like flinke til å passe på yngel.
Det andre paret er litt annerledes, der svømmer hannen litt mere rundt og bruker hele akvariet. Akkurat i dette øyblikk graver han en grop til ungene i den andre enden av akvariet. Men han er også ganske grei med hunnen. Dette paret går i et 530L med 3 Labiatum på 12, 16 og 21cm, Argentea hunn, gibbiceps og salvini hoe på 8cm. Argentea hoa, en labiatum og salvini hoa skal selges sånn at d blir bedre plass.
F1: Jeg her helt enig med deg i at det er ganske forvirrende med alle bøkene som har forskjellige slektsnavn på samme fisker. Den boken jeg har som jeg bruker mest er "Die buntbarche amerikas" skrvet av Werner og Stawikowski tror jeg og "South american cichlids 3" (Aqualog). Disse er ganske bra etter min mening, men den førstnevnte virker som har de riktige slektsnavnene. Den er fra 1998 og har med slektsnavn som Parachromis og Cryptoheros (Arcocentrus). Jeg hadde en Dempsey som ble 27cm, men den er det en ven som har no og hunnen hans som ble 15cm hos meg. Disse var ikke aggresive i det hele tatt og jeg har hatt 4 andre også og ingen har vært spesielt aggresive utenom når de var fra 5-15cm, da drepte de en god del annen og fisk og når det store paret ynglet fikk de nydelige farger og tok over 1,5m av mitt 900L, men dette er et år siden og da var de sinnsykt aggresive men når de ikke hadde yngel var de veldig rolige som voksne! Lykke til med Salvini.
På denne linken er det bilde av mitt "Red breast" par. Hannen er ikke spesilet rød på buken men. Det er også en god del bilder av mitt Parachromis friedrichsthali par og F1 Managuense par med egg. Håper dere liker bildene :)
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=586&perpage=15&pagenumber=2
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=586&perpage=15&pagenumber=1
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=586&perpage=15&pagenumber=3