Otter point är en hörna av halvön cape Maclear, Sen länge är det väl fångsförbud i och med att det blev nationalpark på 80-talet.
Eller har jag missat något?*-)
Det stämmer att det har varit fångstförbud där, men det har kommit in fisk dom sista 5 åren från nationalparken bland annat jakobfribergin, trewawase ret top och lithobates, dom har gått att köpa i danmark närmare bestämt i Köpenhamn.
Men om man nu ska gå tillbaka på just jakobfribergin, hur vet vi att den inte är utblandad, som många fiskar är just runt nationalparken.
Vi vet ju alla att Peter Davies hade sin fångsstation runt capemaclear och när han fick stänga i slutet av sjuttiotalet så släppte han ut sina fiskar där, det är därför det finns så många blandningar runt capemaclear.
Jag la ut en länk till mitt förra inlägg till nols hemsida, den aulonocaran som har sålts runt Göteborg den kommer från en stam som kom in i slutet av sjuttioalet, den har kallats både för otterpoint och capemaclear, om det nu var två olika från början hur många har då inte blandat ihop dom två varianterna på dom 40 år som en har funnits i handeln.
Det kom faktiskt inte in någon VF fisk från capemaclearområdet på 35 år.Janne