5-7cm är absolut inga problem i 100l kar. De jag har är på 85x45x25 och det fungerar galant. Fungerar bra till vuxna med. Går att dra upp och ha de flesta malawi arterna (undantag är fullxuxna haps eller väldigt aggressiva mbunas). 3+4 vuxna är något som fungerar bra tycker jag. Sköter man vattenbyte och har rejäla filter så går det som på ett rinnande vatten.
Som sagt, odla på de arter du tycker är kul. Du kommer inte bli rik på att odla fiskar (bli glad om du går i plus), du kommer däremot ha extremt kul.
haha, du är modig du:D jag skulle aldrig våga köra ner fullvuxna mainganos i ett 100 l kar. inte demasonis heller :S men men, bara det funkar så är det inga problem, men som sagt, jag skulle aldrig våga det.
Som vissa säger att ancistrus "måste" ha 100 l kar och jag har odlat dom galant i ett 28 l kar och fått iaf 5-6 kullar på dom. Sedan flyttades dom till större kar...ingen lek. sedan fick de gå tillbaka till 28:an... lek för fulla muggar :)
blev ett j*kla liv på vissa på zoonen när de fick höra att de gick i ett 28 l:P vadå, det funkade ju bättre att odla dom i det mindre än i större. och de verkade inte må sämmre för det...förutom efter några lekar, så började de bli lite slitna och trötta. men nu har dom fått vilat i ca 6 mån, så kanske är dax igen:) har dåligt med ancistrusyngel just nu
så 100 l malawiodling är ju då inte omöjligt:) men inget jag vill testa igen. jag hade en grupp med goldens 4+5 tillfälligt i ett 100 l kar och efter ett tag blev de nervvrak, tyckte jag. först var de framme och väntade på mat, sedan blev de tokiga och flög in under en och samma sten för man rörde ett finger. sen låg de där under och kom inte fram.