citat:
Skadad på riktigt? Man kan väl inte hålla dom "flesta" fiskar runt 20 grader Celcius!
Har du provat?
Det är lustigt att just denna grej, att tropiska fiskar nästan utan undantag klarar sig bara bra i rumstemperatur, alltid irriterar folk.
Jag tror att en del av problemet är att man blandar ihop optimal temperatur med letaltemperatur - dvs nedanstående fiskar kan alla leva normalt vid 20C, men äter mindre och växer långsammare än vid högre temperatur, dvs vill man ha optimal tillväxt skall man ha högre temperatur.
För de flesta fiskar är inte lägsta letaltemperatur känd, men för exv Tilapia är den mellan 10 - 14C beroende på art, för tropiska ormhuvudsfiskar runt 14C, påfågelsciklid 13C, Texasciklid 5C, tucunaré 15C, guldciklid 10C... Dvs samtliga en bra bit under vad man rimligen får i ett akvarium utan värmare men med pump och belysning och stående i ett uppvärmt boningsrum.
En annan grej är att temperaturen sannolikt kommer att vara flera grader varmare än 20 dagtid, medan belysningen är tänd - hos mig lägger pumpar och belysning till cirka 2 grader på natten och 4-5 grader på dagen.
För vad det är värt: jag har odlat flera olika arter Tanganyika, samt haft flera korallrevsakvarier, men inte ägt en värmare på över 15 år, eftersom jag anser det är farligare att ha en värmare i akvariet än att inte ha en. Och nej, fisken blir inte sjuk.
Det är tänkbart att det finns akvariefisk som inte tål rumstemp (jag skulle t.ex. kunna tänka mig att diskus är en sån, det verkar vara en otroligt uppfuckad fisk, fiskvärldens mopsar), men jag har aldrig råkat på nån.
Och, jo, daggmask är väldigt bra mat, kanske tillochmed för mops, jag menar diskus.