Öppetlekande ciklider är riktigt duktiga på att gömma sina yngel, så bara dom genomgått "larvstadiet" så kommer säkert en helt oanad svärm med yngel att titta fram. Fast ibland är det lite svårigheter för hanen antar jag och det brukar bli många obefruktade ägg även fast det är en stor romkaka fast det är ju ingen regel..
Och om frågan om mat så funkar ju alltid de traditionella formerna såsom artemia etc. men jag själv brukar inte utfodra direkt till ynglen utan det brukar räcka med att föräldrarna får mat så blir det oftast lite spill när dom äter så att ynglen får i sig lite. Men om du vill rädda hela kullen är ju inte det optimalt. Ett bra tips på att få in mat i svärmen om du har är att ta en spruta och fästa en luftslang på så kan du prickskjuta in det du vill ge dom.
Lycka till!
Ok, fast detta är ju (även om de kan leka öppet) romgömmare. Ja jag vet inte riktigt vad som gått snett, kanske honan inte la så många ägg eller så har hanen inte befruktat särskilt bra, men tror inte att han har haft svårigheter att komma åt då hålet i krukan är rejält stort. Men det är ju första leken så det kanske kan va en komb. av orsaker till det låga antalet yngel...
Ja jag hoppas på att ynglen kan tillgodogöra sig rester av flingfoder i nuläget, å kanske lite mikromask som jag har liggandes (får dock se hur jag skall få ner det till ynglen). Har dratt upp en del zebraciklidsyngel tidigare å de har iaf alltid accepterat flingfoder direkt (tänker att C. septemfasciatus å A. nigrofasciatus är så pass lika att ynglen borde ha ungefär samma "kriterier")
Aja jag får la se hur det går med allt, ser åtminstone några fler yngel idag, får la hoppas de små liven klarar sig iaf. Om inte annat så är väl dessa fiskar precis som andra "sebror" hyfsat produktiva så de leker säkert ganska snart igen när dessa yngel vuxit upp eller dött.?
Tack för svaret!;)