Hej, ska du ha en tropisk Channa som blir över 20cm så är nog Punctatan en bra kandidat, den blir runt 30cm. Sen har du Pleurophthalma som blir ca:40cm och är en mer frisimmande Channa. Det finns några till så som Micron,Marulia & Marulioides men dom blir väldigt stora (65-120cm) och växer ur dom flesta kar (inget jag rekomenderar) Du har också dom som blir upp till 20cm och det är Gachua/Limbata. Dom här brukar även vara hyfsat lätta och få till lek om man är intresserad av det. Sen har du dom små Orientalis som blir runt 15cm och dom kan man ha i ganska små kar (100lit för ett par) Ser att du inte bor allt för långt bort, blir du sugen får du komma och titta ;)
Jag googlade på dom arterna du rekommenderade och jag tycker att Pleurophthalman var snyggast, Gachua/Limbatan var också lite intressant då den både va snygg och va lättlekt.
Micron vet jag redan att den blir för stor, och det är riktigt synd då den är så snygg!
Vad tycker du är en lagom stor tank till ett par Pleurophthalmas (om det nu är par man ska ha när man håller dom)?
Vad ska man mata dom med? Jag har läst i den här tråden att små channor äter insekter, men när dom blir större då, ska dom få pellets och liknande då?
Samma frågor om Gachua/Limbatan.
Ursäkta att det blir så många frågor, men jag vill gärna vara väl förberedd när jag köper ny arter, va beredd på att det kommer fler ;)
Ja nån gång kanske jag kan komma och kolla på dina channor :)