FINN
Liksom Parachanna africana så är denna Channa bankanensis både svartvatten/tropisk fisk. Mina är bara ungdomar ännu
FINN
Pulchra ungdomar från min egen odling
Banderad
Jag kanske är ute och cyklar lite nu men är det inte pulchra som finns både i en tropisk och en subtropisk variant? Vilken temp håller du i karen med subtropiska arter Finn? Jättekul att se bilder på dina fiskar! Du kanske skulle kunna skriva en artikel till CB? På senare tid har det ju varit en och annan utblick från ciklidhobbyn, och för min del (och jag tror inte att jag hade varit ensam) hade det varit jätteintressant...
Edit: Eller det kanske var gaucha jag tänkte på förresten (som både finns i subtropisk och tropisk).
/Jocke
FINN
Hej,jo det här med Pulchran den finns bara som subtropisk.Så här är det, olika subtropiska fiskar behöver olika temp och olika fiskar klarar av lägre grader än vad dom behöver :S Ex: sp Assam/Lal cheng klarar temp ned till 10g men det räcker att den går ned till 15g för att den ska må bra.Pulchran därimot funkar inte ned till 10g men 16-17g.Men det räcker med 18 -19g.Jag har alla mina Channor i ett garage och det har fördelen att den följer tempen ute.På vintern får jag ned tempen till 16-17g och på sommaren kan det bli riktigt varmt.I sommras hade jag 29g utan problem mina Pulchror passade på att leka när det var så varmt.Men då är det extra viktigt att dom får sin köldperiod/viloperiod.
FINN
Glömde att säga att mina tropiska Channor får en doppvärmare på vinternXmas:)
FINN
Gachuan finns som både tropisk & subtropisk men det finns så många olika att det forskas om dom nu.Det är inte säkert att alla kommer vara Gachua efter dom är klara.Redan nu finns det förslag att alla tropiska Gachua ska heta Limbata i stället men det är inte klart det heller.
FINN
Här är den enda mellanstora Channan jag har.Aurantimaculata,den här idividen är bara ca 16cm.Har en på 30cm men den är inte villig att visa upp sig på kort men jag jobbar på det
FI
Oj den där sista var grann! Hur stora blir de där som fullvuxna? Och hur snabbt växer de?
Hur är lucius förresten, vet du det? De går tydligen att få tag på nu.
Banderad
Här är den enda mellanstora Channan jag har.Aurantimaculata,den här idividen är bara ca 16cm.Har en på 30cm men den är inte villig att visa upp sig på kort men jag jobbar på det
Verkligen jättefin! Vad bör man tänka på som Channanybörjare då? Varje gång jag ser dessa fiskar blir jag sugen, så någon gång i framtiden lär jag väl ha något lämpligt kar redo och då blir det nog några fiskar kan jag tänka mig... Det verkar spontant som att de subtropiska i regel är lite mer färggranna än de tropiska. Är det bara ett fåtal arter som är hyffsat möjliga att få lek på? Vilka arter är lämpligt att börja med? Många frågor nu....
/Jocke
FINN
Oj den där sista var grann! Hur stora blir de där som fullvuxna? Och hur snabbt växer de?
Hur är lucius förresten, vet du det? De går tydligen att få tag på nu.
Aurantin kan komma upp i en storlek på ca 45cm och växer ganska fort, den är subtropisk.Lucius blir också runt 45cm och är en tropisk Channa som gärna lever i ett lite surare (ph runt 6,5)svart vatten.Hansh postade ett par bilder i denna tråden på Lucius.
FINN
Verkligen jättefin! Vad bör man tänka på som Channanybörjare då? Varje gång jag ser dessa fiskar blir jag sugen, så någon gång i framtiden lär jag väl ha något lämpligt kar redo och då blir det nog några fiskar kan jag tänka mig... Det verkar spontant som att de subtropiska i regel är lite mer färggranna än de tropiska. Är det bara ett fåtal arter som är hyffsat möjliga att få lek på? Vilka arter är lämpligt att börja med? Många frågor nu....
/Jocke
Vet man med sig att man har svårt att få ner tempen så ska man satsa på någon tropisk sort som Orientalis,Bankanensis mm.Kan man få ner tempen till 17-18g under ett par månader på vintern så tycker jag att Pulchran är den bästa att börja med.Den är nog också den lättaste Channan att få till lek.Dom allra största Channorna (100-150cm) kan man nog räkna bort att få lek på men dom flesta andra ska gå om man är enveten nog.Det är viktigt att man lämnar dom i fred,dom behöver ingen som är i och rotar i karet hela tiden.Mitt Pulchra par har fått ha det lungt i 1½ år förutom vatten byte en gång var fjärde månad och dom leker konstant.Pascal Antler har nog fått lek på ca 25-30 st olika arter.
FINN
För att hålla en Channa bör man ha ett artkar.
Köpa en grupp så att dom får hitta varandra själva.
Mycket gömställen så som rötter,stenar,växter (både planterade & flytande)
Ha en temp som passar Channan.
Ha tålamod.
Varierad kost
Byta vatten vart fjärde månad eller färre. (beror på hur stor växtmassa man har)
Filltret ska pumpa 1/3 del av vatten volymen.
FRAMFÖR ALLT SKA MAN LÄSA PÅ OM DOM FISKARNA MAN HAR TÄNKT ATT KÖPA.
Säkert något jag glömt men då får ni fråga :P
FINN
Den stora Aurantin hittar en Zoophobas
FINN
Ingen annan som har några bilder?
FINN
Detta är en Gachua från ett område i Indien som heter Assam
FINN
Några bra sidor att hämta info om Channor. IGL.home,Snakeheads.uk,Snakeheads.org,MFK.com,MFK.sweden,board.raubsalmler.
Finns ett par till.
FINN
Detta är Ch gachua sp turquoise.Inte så villig att vara med på bild men det kommer väl det med
FINN
Detta är en Gachua/Limbata.Vet inte vilken variant
DaRe
Ös på bara. Intressant med alla bilder på dessa arter du har ett helt zoo av dessa hemma verkar det som.
FINN
Lite mera utav Gachua/Limbata