Tempen måste sänkas annars har du svampangrepp som ett brev på posten.Och då menar jag inte lite ludd någonstans på den utan den dör som en bommelstuss.Täckglas är ett måste på Channor,ser dom en möjlighet att hoppa ur så gör dom det.En zooaffär nära mig köpte 15st Pulchra av mig, efter matning en dag glömde dom täckglaset av och dagen efter låg 8st torkade Pulchrer på golvet.Dom är rymningskonstnärer.Tycker du ska jaga en tropisk Channa om du inte kan få ned tempen till 16-18g i 2-3mån.Orientalis är en liten Channa (10-12cm)och finns i tre olika varianter. (Bentota ganga,Kottawa forest A,Kottawa forest B)Ch bankanensis blir 15-16cm & ch panaw ca:20cm.Sen finns det givetvis tropiska Gachua (Limbata) allt mellan15-20cm.Det finns några fler men då närmar du dig 25-30cm strecket och då är övriga fiskar uteslutet.Hade du bara fått ned karet till 18-19g så hade Pulchran varit ok.
Rymmningsproblemet har jag löst genom att snickra ihop en överbyggnad i trä med en träram högst upp med ett plastgaller för vinbärsbuskar. Temperaturproblemet är svårare att lösa. Kanske det var därför pulchrorna jag hade tidigare fick svamp i munnen? Svampen försvann visserligen efter ett tag men jag hade inte fiskarna så länge, det kanske hade gått dåligt i längden.
Jag har hört att det finns kylanläggningar man kan använda för att sänka tempen ett par grader. Men de lär säkert kosta en del.