Ove-Planstedt Channa pleurophthalma Lägger upp en bild på mina senaste Channor, Channa pleurophthalma, inte så stora ännu ca 7-8 cm.
DaRe Hur stora blir de? På de bilder jag ser när jag googlar så verkar fläckarna vara signum och väldigt vackert mönstrade som äldre.
Ove-Planstedt Hur stora blir de? På de bilder jag ser när jag googlar så verkar fläckarna vara signum och väldigt vackert mönstrade som äldre. De blir ganska så stora upp till ca 40 cm.
FINN Ove De blir ganska så stora upp till ca 40 cm.Var försiktig med vatten byten,dom är väldigt känsliga som små.
fredrik-tern någon som vet hur stora C. cf ornatipinnis blir och om dom behåller färgen när dom är fullvuxna? finns det någon annan art som har mycket färg som man skulle kunna ha ihop med C. cf ornatipinnis i ett kar som är 1,8m långt? vh fredde
Ove-Planstedt Var försiktig med vatten byten,dom är väldigt känsliga som små. Jo det ska jag vara. En av fördelarna med att hålla Channor är att man inte behöver byta vatten stup i kvarten till mina P.obscura byter jag ca 25% varannan månad jämfört med diskuskaret där jag byter ca 50% 2-3 ggr/vecka.
FINN någon som vet hur stora C. cf ornatipinnis blir och om dom behåller färgen när dom är fullvuxna? finns det någon annan art som har mycket färg som man skulle kunna ha ihop med C. cf ornatipinnis i ett kar som är 1,8m långt? vh freddeOrnatipinnis blir ca 25cm.Dom behåller färgen hela tiden.Hur många Ornatipinnis har du tänkt i det karet?
FINN Ove Jo det ska jag vara. En av fördelarna med att hålla Channor är att man inte behöver byta vatten stup i kvarten till mina P.obscura byter jag ca 25% varannan månad jämfört med diskuskaret där jag byter ca 50% 2-3 ggr/vecka.Jag byter 10% var fjärde månad.
Ove-Planstedt Jag byter 10% var fjärde månad. Hehehe... ok jag tror det dunstar bort mer än 10% i mina kar på 4 månader. Men jag kanske byter för ofta. Svårt att ställa om när jag är van vid att byta varje vecka, får liksom dåligt samvete:I
danne0301 Finn var inte tydlig nog tror jag, han menar att med pleuro ska man vara föööörsiiiktiiiiig med vattenbytena :D De är otroligt sköra som små, det bästa hade nog varit att göra typ 10% lite tätare istället. Har läst om ett flertal personer som tappat små pleuros när de gör normala 25-30-40% nån gång i veckan. Bebisar och ungdomar spelar det ju mindre roll om man kör "art-riktiga" vb eller inte. Att man låter vattnet stå är ju för att de ska trivas och känna sig som hemma. Småttingar skiter ju lite mer i vilket och tätare vb gynnar bara tillväxten.
Ove-Planstedt Finn var inte tydlig nog tror jag, han menar att med pleuro ska man vara föööörsiiiktiiiiig med vattenbytena :D Jo då det förstod jag, och det kommer jag att vara också. De går för närvarande i ett väl inkört kar med massor av växter, tror inte att jag kommer behöva göra ett vattenbyte innan de är dubbelt så stora som de är idag.
danne0301 Ove Jo då det förstod jag, och det kommer jag att vara också. De går för närvarande i ett väl inkört kar med massor av växter, tror inte att jag kommer behöva göra ett vattenbyte innan de är dubbelt så stora som de är idag. Låter ju sketbra :)