Ola SjöJag arbetar på ett naturbruksgymnasium och undervisar bland annat framtida zoohandlare. Arter jag tar upp till diskussion, och förklarar varför jag anser att zoohandeln bör undvika dem, är framför allt just paroonhajen, pacus och red tail catfish.
Anser du att också pacus och redtailen är vanligt förekommande och köpes av Svensson?
Poängen med listan är ju att sådana olämpliga fiskar som är vanliga i handeln (vilket också innebär att de är billiga) skall finnas med där och inte de fiskar som kostar en slant och därför bara köpa av akvarister. För även om jag helt håller med om att dessa bägge "arter" i sig blir väldigt stora så vet jag inte om de är ett problem. En annan sådan gränsfisk är ju arowanan?
En fundering till Kjell: Går det att involvera Zoorf:s kurser och landets naturbruksgymnasier i denna lista när den är klar? Där finns ju många av landets framtida zoohandlare och det vore nog listigt att få med dem på tåget redan under utbildningen.
Vad menar du? Förstår inte riktigt?
Redan från början har jag sveriges 2 stora fiskgrossister helt med på "tåget" och jag kommer även att kontakta övriga grossister.
Därefter planerar jag att gå ut med detta officiellt genom Zoorf (där de flesta affärer är med och även flera naturbruksgymnasier).
Det blir ju då genom att vi uppmanar dom att
1/ Följa rekomendationen och inte sälja dessa arter
2/ Att handla av grossisterna på listan efterom de tar sitt ansvar och inte säljer olämpliga fiskar.
Sedan OM detta får ett positivt genomslag kan jag mycket väl tänka mig att ta ett steg till - dvs att få akvarieaffärerna att också skriva på en lista där de också förbinder sig att inte sälja olämpliga fiskar - och dessa affärer måste sedan "marknadsföras" gentemot konsumenterna.