Ja
Bra foto på snygg fisk! Men den är ovanligt röd för att vara en Golden kazumba va?
jag och några troffevänner har funderat en del på just det då dom kan bli ruskigt röda och skiftar i lysande orange metallic . Dels så väljer ägaren av den VF gruppen att spara dem som är rödast då han tycker dom är snyggast. Sedan så är en GK igentligen en Gul Kachese, och denna fångas ju runt i ett område som lär gå från södra ndole runt kachese och ner mot Sumbu. Så släktskapet med den röda kachesen är påtagligt. Det lär vara lite som med ilangin, att beroende på urval/tillgång av guldigare ex så följer det med en del med rött i också.
Ca 8st går i guld, resten i rött. Ser ut som två olika arter simmar i akvariet
DE VF Föräldrarna kommer från Barsche och köptes där som Tropheus Moorii Golden Kazumba. Namnet Kazumba lär vara en hyllning till en dykare vid det namnet(kazumbe) så vad jag har förstått så är Golden Kazumbe samma fisk som Gul Kachese. Se bilder i Schupkes Aqualog.
Så jag skulle inte bli förvånad om det snart dyker upp en "real" golden kazumba som då är väldigt guldig i färgen, precis som med ilangin och lufubun. En förvirrande värld med alla dessa sätt att ge olika namn till samma art.
Och tack!