okej låter bra och lovande ... ser fram imot när mina blir i din storlek får då får jag lov att köpa ett nytt akvarium också (större ) :P
matar också mina bara med NLS 1mm :) hur ofta matar du ???
jag har haft mina i 1 månad nu och matat sparsamt typ varannan dag och alla äter och mår bra än så länge ska jag fortsätta så eller kan jag ge dom lite varje dag (tänkte på problem med magen i början !!!)
Göran vad har du för temp åt dina Kambwimbas?????
mvh peter
Om du har haft dem i en månad så kan du öka på matningen till normal portion tycker jag, under förutsättning att de uppför sig piggt och alla kommer till mathålet och står där och plaskar när du för handen dit.....Om någon fisk inte är pigg utan skygg så ska du var väldigt observant på denne. De övriga ska ha mat den skygge ska du kolla hur den gör vid matningen. Återkom om du är osäker.
Jag anv krydd eller teskeds mått 1ml eller 5ml,
se bild vid min matning med NLS 1mm. Detta för att då har man bra koll på hur mycket de får.
Ett mat ex: ca 40 troffar 3-9cm + 3 hästnosar. Matar 2-3ggr / dag med kryddmåttet 1ml x 3 = 3ml / gång, 2-3 ggr/dag. Totalt ca 6-9ml per dag.
Mitt 600L med ca 40 vuxna troffar, flera hästnosar, olika malar & en grupp Callochromis pleurospilus.
I detta kar matar jag med teskedsmåttet 5ml ca 2-3ggr / dag med ca 5ml per gång. Totalt ca 10-15ml per dag.
Denna mat mängd har jag gett mina fiskar i alla år som jag matat med NLS 1mm pellets och inga har visat några konstiga kroppsformer utan verkar i mina ögon friska och sunda.
Ni får själva avgöra när ni kikar på mina bilder som jag lägger ut ibland.
Ibland får de lite algtabletter som mellan mål.
Min akvarie temp ligger runt 25-26 grader. Vid vattenbyte sänker jag ca 2 grader.
Lycka till med din troffe grupp Peter.
Mvh Göran