Fy va snygga de är! Om det nu är ornatumen man har. Jag googlade på dem och såg lite bilder och det är ju en helt sjukt färggrann fisk! Det blir definitivt att flytta hela gruppen till 540 och försöka få lek. Kul! Det enda jag oroar mig för är att 4st är för lite och att det inte är båda könen eller att någon går bort. Jag brukar försöka ha minst 6st ungfiskar, gärna 8-10 st. Men men, man får väl hoppas att det räcker.
En av de snyggaste som finns ja. Men nu när alla verkar införskaffa så går det säkert att byta om man får fel (fast det ska vara riktigt trixigt att se könsskillnader iaf. på ornatum). Jag ska hänga på låset nu om en halvtimme på akvariebutiken och om inte så när du och jag bor så nära kan vi byta sinsemellean om det behövs :)
edit: bokade 4 stycken nu och tar dagens första andetag :)
"In the same monograph, Eigenmann (1924) describes a new subspecies, Cichlasoma ornatum gephyrum from the Rio San Juan and the Rio Dagua systems in western Colombia . He asserts: "its coloration is so peculiar that it might well be a hybrid between C. atromaculatum and C. ornatum." He goes on: "Remains of cross-bands occur especially along back and middle of sides, many of the scales of the bands below the middle have black bases; axil black, centers of scales otherwise largely light; soft dorsal, caudal, and posterior half of soft anal with translucent spots...small (blue?) spots on cheeks and opercles, a black spot on base of upper half of caudal, a black spot on bases of soft dorsal and anal near the ends of these fins." Eigenmann (1924) figures both "C." ornatum and his new sub-species (Plate 31) and they do look different in the sketches."
Låter ju som någon av arterna.. Även efter att damsugit youtube tycker jag dom är extremt lika riktigt unga ornatum minus då det superblå grundfärgen från lysröret.
Kanske flytta dessa inlägg till ny tråd?