Hade det varit lämpligare att skaffa en hona till? Eller en hane till som han får bråka med/bli kuvad av? Vet nämligen att min vanligaste handlare har en nästan identiskt stor hane gående (inte där jag köpte dom här).
Han har honor också men de är bra mycket mindre och svåra att könsbestämma för storleken..
Vet inte till 100% om det är så rent generellt men vid senaste vändan med jaggor för mig så hade jag flera honor på en hane, och då slapp jag nästan all aggression inför och mellan lekarna. Tydligen bildar de inte par i naturen, de lever åtskilda och sedan parra de ut och lever ihop med lämplig partner just vid leken, som lekpar, och därefter splittar de upp igen. Så har du möjlighet så testa. Anledningen att det ofta blir kaos i akvarier är nog för att de i naturen hade velat splitta upp, men nu tvingas de leva ihop även vid separeringen så att säga.
Annars brukar jag tillsätta strykfiskar då det är som värst, någonting, vad som helst, som får hanen att tänka på något annat. Jag har testat med allt från foderfisk till större ciklider. Men får testa sig fram. Sedan då allt är grönt igen och de ser ut att ha parat ut igen så kan du lämna tillbaka fisken/arna du tillsatte.