Ola Jag har skrivit en liten text om det också :D http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=152&Itemid=57
Ja jag känner till dessa faktorer, däremot visste jag inte att just det tidiga stadiet i fiskens liv var riktigt så kritiskt, man lär sig nått nytt varje dag...
Men om fiskens storlek skulle ha påverkats negativt pga dåligt med utrymme så måste alltså detta ha skett på yngel/ungfisk-stadiet, annars hade den om den blev tillräckligt gammal nått sin maxstorlek? (under förutsättningen att den har haft goda omständigheter i övrigt)
Sen när vi ändå kretsar kring ämnet, om man tänker sig att en fisk aldrig slutar växa. Antar att tillväxtzonerna i skelettet aldrig sluts och att det är därför även gamla "fullvuxna" fiskar har "regenerationsförmåga", tänker då närmst på att skadade fenor repareras med fenstrålar och allt och att fenstrålar ju är skelettelement/ben om än mkt tunnt. Eller har fisken bara tillväxtzoner i själva ryggraden och detta jag nämner ovan är nått helt annat fenomen?
Nu har jag inget bra konkret exempel men rent hypotetiskt (ser iofs ingen anledning till att det inte skulle kunna finnas sådana exempel):
Vi antar att alla övriga förhållanden som sagt är bra såsom vattenkvalite och foder tex.
Om man antar att det bara är tillväxthastigheten som påverkas av vattenvolymen så säger vi tex. att fisken X normalt sett blir 15cm lång och detta tar normalt sett 5 år (maxålder är 8 år) där hastigheten inte är linjär utan snabb i början för plana ut något då fisken blir äldre. Vi säger att man håller fisken i 100L under hela fiskens liv alltså 8 år och fisken blir aldrig mer än 10cm lång. Medan man håller samma art X i 300L och efter 5 år är fisken 15cm medan den inte växer mer på längden de sista 3 åren.
Här tänker jag då att det inte nödvändigtvis måste innebära att fisken i det lilla karet "anpassade sig" efter akvariets volym även om det verkligen verkar så (och troligtvis även är så!) utan att fisken i det lilla karet fortsatte att växa hela tiden bara det att tillväxthastigheten var så låg att det typ skulle ha krävts kanske minst 12 år för fisken att bli 15cm (som du Ola nämnde tidigare att en neontetra inte blir en meter bara för att den är gammal). Här har ju fisken enligt min mening (oxå) anpassat sig till akvariets volym, fisken slutade eg. aldrig att växa men för att den skulle ha blivit maxsize skulle den ha behövt bli många år äldre än vad arten nånsin kan bli!
Nettoresultatet blir ju då i allra högsta grad att fisken faktiskt anpassade sig till akvariets volym. Allt detta är ju som sagt bara ett påhittat exempel men såvida jag inte totalt missuppfattat det här med tillväxt, åldrande etc. hos fisk så är det kanske nått att fundera över.
Ofta är det ju så att fisken vi håller inte dör av ålder utan pga tex. sjukdom, stress eller andra orsaker men det som nämnts tidigare med att fisk till synes har stått stilla i växten under flera år för att sen ta fart igen i större kar känns ändå som att man inte bara kan ignorera...