DaRe Ide på kön? Jag har två och de är runt 15cm den ene något mindre. 2 bilder på vardera. 2 första bilderna på den som är något mindre och de andra två på den större som ibland ger sig in i lite uppvisning mot den största av carpintis.
RobinH svårt att se någon skillnad på dom två. När jag köpte mina så var hanen ca 13cm och honan ca 9cm och redan då visade dom stort intresse för varandra, hanen drar ifrån ordentligt i storlek jämfört med honan nu är han mer än dubbelt så stor ca 25cm och honan ca 15cm och man ser lite tydliga könsskillnader så som hanen har börjat få puckel(kan även honan få när dom blir äldre) och att honan e mycket rundare i kroppsformen Så risken finns ju att dina är av samma kön om dom är i samma storlek och växer lika snabbt men det är ju iinte någon säker könsbedömning. Visar dom inget intresse för varandra?
DaRe De följer varandra hela tiden men inga lekbeteenden. Den ene är större än den andre men jag har bara haft dem i ett par månader och har inte direkt noterat stor växtskillnad.
Rivulatus Jag har läst att denna art kan vara framavlad. Stämmer det? Spelar iof ingen roll för jag tycker den är jättevacker men kan bara vara kul att veta..
RobinH Jag har läst att denna art kan vara framavlad. Stämmer det? Spelar iof ingen roll för jag tycker den är jättevacker men kan bara vara kul att veta.. Nä inte framavlad, härstammar från vissa floder i Chiapas området i Mexico.
Rivulatus Nä inte framavlad, härstammar från vissa floder i Chiapas området i Mexico. Mjo tänkte så först då chiapas är en geografisk plats men blev lite osäker av andra inlägg! Kul, då väntar bara att jaga rätt på två hanar till mina honor så om nån får en över kan du hojta till :)
Ove-Planstedt Här är en liten filmsnutt som bland annat visar en V.synspila "Chiapas" hane. fWbxYCBDJkE
DaRe Den hade en rejäl puckel. Det har inte mina men jag tror också de är för små ännu. Dock skulle jag kunna köpa 2 till för att öka oddsen. Det fginns kvar på akvarielagret och Vinsta zoo.
RobinH Ove Här är en liten filmsnutt som bland annat visar en V.synspila "Chiapas" hane. fWbxYCBDJkE Mycket fina Ove! hur stora e dina? hur många har du? Gillar dina fenestrator oxå;)
DaRe Jo de är kvar, jag ska peta in lite bilder men då jag har lite svag belysning och bara kompaktkamera med blixt så blir det lite blänkande bilder. Jag ska se vad jag kan få till.
DaRe Lite bilder på begäran. Fönster i bakgrunden som hamnade på onödigt många bilder :| Sista bilden med blixt (sämst i mina ögon)
Banderad Lite bilder på begäran. Fönster i bakgrunden som hamnade på onödigt många bilder :| Sista bilden med blixt (sämst i mina ögon) Hur stora är de nu? Riktigt fina Viejor! /Jocke
RobinH 20cm cirka, men 2 hannar tror jag... Växer snabbt kan man lugnt säga. Fina Dare, jag har utökat mitt antal så nu har jag 3+3 du skulle haft tag i en eller två honor till dom!
DaRe Tacker Cronan och Robin! Jag ska ta tag i att hitta honor. Har ett uppslag i alla fall, me njag har lite för mycket fisk just nu. Vet inte hur jag ska göra. Kan inte sälja in ett skaffa ett akvarium till hos frugan heller... :(
DaRe De växer om jag har bytt hane mot hona så nu har jag ett par. De har hunnit med att leka en gång, men ynglen åts upp vid vattenbyte. 4 bilder på honan och 4 på paret