En del är dumma på riktigt, ja, men det är inte alltid lätt att veta hur man skall göra heller. Alla butiker borde ju fråga vad de har för fisk idag och informera om grundläggande skötsel, men så är det inte och det är rätt dåligt. Det är inte självklart för alla att vissa fiskar går bättre i sött än salt och det är inte självklart att skötsel innebär byte av lite vatten och inte totalrengöring. ;)
Mm, det är sant. Men om man frågar många vad de har för fisk, för att kunna ge förslag på lämpligt sällskap är svaret rätt ofta "en sån där gul, du vet". Åh f-n... en gul fisk, liksom. Blir lite olika sällskap rekommenderat om det är platy, guldbarb eller Golden vi pratar om. Somliga ska bestämt ha en bladväxt också. Minsann. En växt med blad på... låt mig gissa, låt mig gissa... ska den vara... grön?!? *s*
Eller för den delen folk som vill ha "en sådan där fisk man inte behöver ha i akvarium". Detta har hänt, folks. Var börjar jag min informationsplikt som säljare där? Be kunden att inte ha djur öht kanske?
Det finns helt enkelt fler kunder än man tror som har noll koll och som inte lyssnar för fem öre. Där svär jag mig helt fri, som säljare. Vi har rätt att vägra sälja också, men den används sällan.
Jag har ett bra gäng historier som ligger väl i klass med de som redan nämnts (fast Gabbis är en verklig höjdare...), men jag vill inte sätta dem på pränt. Det verkar iaf inte finnas någon gräns för somligas dumhet...
Hilsen,
/P