DaRe
Jag funderar på att förenkla litet vid vattenbyte i 720 akvariet. Jag har en del filtermaterial bakom bakgrunden där vattnet passerar, men det samlas en hel del skräp på botten bakom BTNen och jag tänkte då att om jag lägger ett 17mm rör vid botten där jag borrar små hål längs hela röret och ansluter det till golvbrunnen med en kran.
Då håller jag hela det systemet vattenfyllt och då jag vrider på kranen så sugs vatten och slam upp och ut i avloppet utan annan åtgärd.
Ger det något att ta bort det slammet som bildas eller spelar det ingen roll att det ligger där?
En annan fråga är hur jag får sug in i röret längs hela röret och inte bara de första hålen. Antar att de måste vara små i förhållande till röretsgrovlek samt möjligen större och större hål ju längre "bort" från utloppet jag borrar. Andra ideer?
GoranE
Det var en intressant tanke David! Tror det kan funka..
Du får ju inte med dig allt men kanske tillräckligt för att hålla det på en lagom nivå?
Svårigheten är nog att få tillräcklig fart på vattnet så du får med dig slammet.
En ide kan ju vara att köra in vatten först så slammet virvlar upp och sedan suga ut det som virvlar omkring?
tege
Mina tankar:
Det behövs ett stort hål för att slammet ska åka med i suget, så en massa småhål i röret tror jag är fel väg. Ett grovt utsug som antingen rör sig sakta genom slambädden eller en botten skrapa som rakar slammet mot utsuget i sakta mak.
En trattformad fördjupning.........
DaRe
Slangen jag tömmer med är 16mm och det är rejäl skjuts på vattnet. Med små hål var jag inne på 3-6 mm med ökande ju längre bort från utloppet. Slammet är ofta väldigt fina bruna partiklar.
Just nu är bakgrunden rätt tom men jag funderade på att slänga i en massa biobollar istället för filtermattekuber?!?
GoranE
Tror det funkar med hålen så som du säger men du behöver nog ändå röra upp slammet på något sätt?
Biobollarna har ju stor yta för bakterier men det är väl inte så bra för mekanisk filtrering?
DaRe
Jag har ett Fluval FX-5 med insug ned till höger bakom bakgrun och raster in till bakgrunden ligger till vänster i karet. Därmed går vattnet in bakom på höger sida passerar 2m biobollar därefter in i FX-5 och genom makaroner och mmekaniskt filter. Därefter ut på högra sidan. Jag har också ett Eheim 2252 innerfilter bakom bakgrunden på höger sida som blåser ut på samma sida. Dvs både FX-5 och eheimen drar vatten genom bakgrunden
GoranE
Låter som du har filtrering så det räcker då :)
Kör ett test och ses om din tanke fungerar. Nog bästa sättet?
DaRe
Ja det får bli så...
Mats
Hej.
Kan funka om ditt filtermatr. inte går ända ner till botten utan att det är ca. 5cm fritt utrymme och lägger en algmagnet där som du kan röra på underifrån fram och tillbaka.
mvh Mats
DaRe
Bra förslag med magneten! Ska se om jag köper lite prylar idag. Jag måste fixa överrinning över bakgrunden också.
sleepy
hur går det? blev de något gjort?
Själv har jag en fast monterad slang ner bakom mitt filtermatta som jag alltid tömmer/fyller på bakom. De funkar bra förutom att de kommer ganska mycke sand in bakom där med. Har just nu blästersand som gärna följer med i vattenbyterna...
DaRe
Har inte haft tid, men planerna finns.
Låter som en bra lösning, hur hanterar du sanden som följer med? Försvinner i avloppet, eller?
sleepy
Har inte haft tid, men planerna finns.
Låter som en bra lösning, hur hanterar du sanden som följer med? Försvinner i avloppet, eller?
Har byggt ett sandfilter som sitter innan avloppet, denna funkar inte ypperligt ennu men får lite bättre samvete jallfall ;)
Engelholm-Audio
Risken att det sätts igen oroar mig. Hur ser du på den risken, DaRe?
DaRe
Ja det kan säkerligen hända, så jag måste göra det så jag kan dra upp den utan att riva bakgrunden, men det är ändå ett krafv iom att bakgruden redan är på plats och karet fyllt. Hmm får klura lite mer...
sleepy
Risken att de sätts igen tror jag e minimal, jallfall om man som jag även använder den "röret" som påfyllnings rör.
DaRe
Jag har tänkt använda ett halvgenomskinligt grönt plaströr med dimensionerna ~20mm? Jag tömmer nornmalt karen med en 16x22 slang med ett dylikt rör fastsatt i änden så jag kan suga upp slam/löv på önskade platser. Sedan rätt ned i golvbrunn i rummet.
DaRe
Det har fortfarande inte blivit något av detta men jag drömmer vidare ;)