Denna Ancistrus-hanen har legat så här med huvudet instoppat i snäckan i 1-1½ vecka nu, så jag misstänker att han har ägg/yngel där inne... vad tror ni?
Funderar på att försöka flytta "hela paketet" över i ett yngelakvarie. Hur länge brukar ancistrus vakta rommen/äggen? När tror ni det skulle vara "tryggast" att försöka sig på en flytt?
102xOtmXRwE
det är mycket möjligt, de brukar gärna fläkta med fenorna för att syresätta vattnet åt rom/ynglen
Nu minns jag inte exakt hur länge hannen låg, men runt en vecka tror jag för rommen och sen runt en vecka för att vakta de nykläckta ynglena som ligger i grottan tills gulesäcken försvunnit - sen släpper han ut dem
allt som allt kanske 2-3 veckor, har ärligt talat glömt tiden
Men de behöver en rot att gnaga på, alltså ancistrus överlag och detta skulle även ynglena uppskatta sen (något med att roten innehåller celluslosa som behövs för matsmältningen på sikt):)
hade du haft en "riktig" grotta så hade du kunnat lyfta över honom redan nu - min har gått till yngelburken så fort jag fattat att de varit igång igen (bara lyft upp grottan med vatten i) och ynglena har överlevt. Men det ser svårare ut med denna snäcka...möjligtvis om du varsamt skjuter över den till en "burk" som du kan flytta över dem i