Okej, vad bra
Tack för receptet Stefan, gjorde en halv sats idag. Strunta i 2msk Astaxanthin
dels för att jag inte har det, och för att jag hört att dom gula kirizan blir oranga, vilket jag inte vill, hälde även i en halv tesked askorbinsyra och gjorde på gelatin, vart köper ni agar agar?
Haft på cirkulationspumpen som är på 2800L i tim, Vart väldigt blås i akvariet, Troffarna stog som lax i en fors, med huvut mot strömmen, flytta dom på sig o vände sidan till flög dom bakåt. Såg inte så kul ut att titta på o troffarna såg inte ut att gilla det heller, kanske är anorlunda när dom e större? stängde iaf av den nu. fx5 bör väl räcka till ett 450L akvarium?
Jag tycker att det räcker med ca 6ggr akvariets volym i cirkulation. Sedan är det av stor vikt att man har god filtrering...så att svara rakt på din fråga så duger FX5 bra som en enskild pump. Däremot så vet jag att troffar gillar turbulent vatten och då är det aldrig fel att ha en powerhead i akvariet som bara flyttar vatten och som gör det i motsats mot den andra pumpen du har...dvs vattenrörelse mot varandra.
Agar Agar finner du i små påsar hos olika asiatiska butiker. De gör gele och godis med Agar Agar. Kostar ca 12kr påsen.
Kirizan är ju variabel i sina färger och de har orange pigment i det gula vilket förstärks med astaxanthin. När jag använde astaxanthin på mina gamla pemba så blev de härligt djuporange. Jag förstår din vilja att behålla färgerna som de har men betänk då att i stort sett all tillverkat fiskfoder numera innehåller astaxanthin eller annan karoten som framhäver färgerna mer.
Man kan begränsa mängden astaxanthin så att fiskarna inte får en överdriven förtärkning, men då bör man ju veta vart man ska lägga ribban så att säga.