Det
var som rackarns!
Dom fiskar jag har haft äter det med god aptit, så det är nog en inkörningsfas innan dom älskar nls.
Men det ser inte ut att göra dem mätta och dom ser alltid urskitna ut o blir ej runda o goa som med t, ex räkmix. Själv ser jag nls som ett mycket bra komplement till räkmixen som är mitt basfoder till mina tropheus. Skulle man ge troffarna så mycket nls att dom blir mätta så skulle dom troligen växa något kopiöst på kort tid då nls innehåller så mycket näring jämfört med vad dom normalt äter i sjön.
Om nls är ett nödvändigt foder? Näe det skulle jag inte påstå. Däremot så vet jag att t, ex Janne (sala) har fått mycket mindre problem med sina troffar sedan han gick över på nls för sina troffar. Så jag tror fodret är bra, sedan om det är bättre än t, ex AN vet jag inte. Men AN måste blötläggas o jag är lat så nls vinner matchen mot AN.
Sedan är det tråkigt att inte se att troffarna ser runda o mätta ut på nls. Jag vill gem ina troffar en varierad kost o kör räkmix, nls o lite flingor och har räkmix som basfoder. En annan fundering är ju om man kan få dem i bra lekkondition på nls?
NLS uppskattas av många, själv har jag precis börjat använda det. Jag tycker det finns 2 viktiga parametrar med ett bra foder.
1. fisken ska äta fodret med god aptit.
2. fodret ska vara mättande för fisken.
Inget av dessa båda uppfyller NLS så troligen blir det inga fler hinkar, men vi får se. Med tiden kanske jag ändrar mig om jag hittar någon fördel med detta foder.