Grattis. alltid kul med rom och yngel!!
Det brukar ta 2 dagar innan romen kläcks. En del av rommen kan mögla och då vitnar den. det brukar betyda att den inte befruktats. den vita rommen äts i allmänhet upp av föräldrarna, det ger att möglet inte sprids, men de äter nog mest för att det smakar gott.
Efter kläckning har ynglen en gulesäck och kan inte direkt simma dock sprattlar de en del och föräldrarna brukar flytta dem till en annan plats efter de kläckts. Gulesäcken räcker c:a 7 dagar efter set så är de frisimmande. I det läget behöver de mer mat om du vill driva upp dem, men tänk lite på varför du vill dra upp dem. Det kan vaar svårt att avyttra stora ciklider så spara inte för många åtminstone.
När de är frisimmande kan du flytta över dem till det mindre akvariet och mata med artemia eller smulad mat.
Med artmemia kan du göra så här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46
Jag brukar skippa att sila och istället direkt suga upp dem med en spruta som man kan få på apoteket, jag fick min via en leksak barnen ratade.
För att få bra värme i artemiaburken brukar jag använda en glödlampa för ljsu och värme samt ställa det hela i tvättstugan som är varmast
Pumpprincipen:
M_unI0NJtPM