Nicke Ja, jag är övertygad om att det är geayi "Oyapock" såvida fångstplatsen inte är fel. I Franska Guyana finns G.geayi, cf. owroewefi/owroewefi http://agaankoy.com/category.php?cat=91
Tvärbandet är precis så tydligt/markerat som på teckningen och det tycker jag också framgår på bilder som ska visa geayi. Jag har också sett film på aquanet.de från Oyapock som jag tror är borttagen nu dock (iaf. hittar jag den inte längre) och de var snarlika mina. Mina är köpta VF och att jag antar att det kan ha varit tyskarna som tog hem dem i samband med att filmen gjordes.
Tror också att det kan finnas nån till obeskriven Guianacara. Tokig som jag är i det släktet tycker jag att det dyker upp nån bild eller film som man inte kan få att gå ihop med de redan beskrivna.
Mycket trevligt ifall det kommer en Guianacara-artikel i CB, det har jag väntat på ;)
Även jag har VF från oyapock.
Den breda kilformade randen på sidan går på mina upp på ryggfenan under lek och när de är som kontrastrikast. Ingen av teckningarna visar det mönstret. Som unga har de även svart på främre ryggfenan, men det tolkar jag som att främre randen vid ögat går ihop med ryggfenan som unga, det försvinner vid 10 månaders ålder ungefär. Randen som går över ögat träffar ögat mer såsom den gör på owroewefi. Dock har huvudformen en helt annan form och färgen givetvis.
Nä, jag är övertygad jag med.