Wilhelm
Möjligtvis så kan botian vara boven. Skaffa några kompisar till den, så slutar den nog med dessa fasoner. Botior behöver kompisar för att må bra. Minst 4-5 st bör de vara.
icehacker
Klarar den sig en stud i ett malawikar tro? Så kan man prova och se om förstörlsen slutar när man flyttar den.
Wilhelm
Om det inte är nån större skillnad på vattnet!
icehacker
Lite høgre ph ær det ju..
Wilhelm
upp till 7,5 är det ok! Men vad har du i 60 liters burken? Du kan ha botian där ett tag istället för i malawikaret.
Bäst är om du kan skaffa ett gäng (4-5st) så kommer den säkert att ändra beteendet! (Inte säkert) Mina botior äter inte på växter.
icehacker
60-litarn ær tankt att bli yngelkar men har inga yngel ænnu så nu går dær 4 sværdsbærare, 2 jættesmå siameser och tio jættesmå tigerbarber.
Kanske kunde låta honom gå dær lite?
Scrap
Själv har jag samma problem med att blad knipsas av och lossnar, har själv sett mina scalarer (!) in action. De går ihop i en grupp på ca fyra i taget och rycker och "rovdjurs-ruskar" i bladen. Vem som börjat vet jag inte men de har lärt av varandra för nu gör alla det... Tyvärr så är det inte de fula bladen heller utan de nya och fräscha. Sedan så har även min L-mal insett att den kan ligga och snutta på förgrundsväxterna... Med tanke på att man till och med hör ljudet av hur munnen skrapar när den är ute och städar glaset så är det inte så kosntigt att den rycker upp dem ganska enkelt. Tråkigt bara när de nya växterna inte hinner ta sig på grund av marodörer. Men men, vad ska man göra liksom:)
icehacker
Sådär, nu sitter han och surar i 60-litarn iaf :P
Hittade inte alla Helenor bara så det var ju lite synd men..
Har även plockat bort alla avknipsade blad etc i karet så skall vi se om det blir lugnare för växterna.
icehacker
Har flyttat på den nu för att se hur det går för växterna, men ser ut som ngn tom har ätit sönder bitar av ett anubiasblad nu med. Då lutar det väl åt ancistrusarna va?
DaRe
Ancistrus äter nog inte anubias. Jag börjar luta och scalaren. Inte äter men river bort. Hade du bara en eller kan det vara lek på gång?
icehacker
Jag har tre fast bara en som är stor. Men det är någon som ger sig på alla växterna och suger/äter/river hål i bladen.
På svärdsplantan är det bara rutmönstret kvar av de flesta av bladen tex :(
icehacker
Ser att det ær en ny tugga tagen på anubiasbladet varje dag! Gah :(
KuRtaN
Har svårt att tro att någon av dina fiskar skulle kunna äta eller riva sönder anubias blad..
Det är inte ngt på tok med anubiasen då? Ser den ut som den ska?
icehacker
Ngn måste ju gøra det før det kan inte førsvinna en "tugga" varje dag av bladet, den ser frisk ut annars.
Sen æts det flitigt på sværdsplantan också, 4-5 blad som ær helt uppætna, från att vara lite rutmønster som syns på bladet, till bara rutmønster, till inget blad alls :(
DaRe
Svärdsplantan: Typiskt som jag ser från mina L66 och tidigare hade jag samma problem med ancistrus. När de väl börjat är det lurigt att få dem att sluta.
Växer växterna bra, eller långsamt? Ser bladen starka och friska ut i övrigt. Jag har märkt att malarna är snabba att gå på bladen om växterna har lite för lite näring.
Anubiasen tror jag ingen äter, men jag har samma utseende beroende på att hantlarna i ett akvarium inte gillar växter nära lekplatsen och de biter bort (ganska) stora bitar och spottar ut, dock brukar jag inte se bitarna annan än i undantagsfall, de sugs in i något filter eller försvinner under en stubbe.
icehacker
Jag har ju precis gjort rescape och tagit ur alla væxter så de har nog inte tagit sig riktigt ænnu, kør med dubbel PMDD-dos dock så kanske det blir bættre nær dom børja ta sig igen då.
DaRe
Kanske kan du skydda svärdsplantan med nåt tills den hinner repa sig och få lite tjockare blad? Eller mata varje natt med maltabletter till malarna. Eller både och.
icehacker
Tycker nog cirkulationen ær något dålig med originalpumpen så funderar starkt på ett køpa ett ytterfilter också/istællet (om det inte ær før besværligt att få ur orgfiltret).
Scalarerna och guraminsarna ær vældigt ofta vid ytan och "kippar luft", så då ær det væl lite dålig syresættning kanske.
Tror inte jag vill brassa på med fluval fx5 i detta karet utan vill gærna ha något lite mindre och smidigare, helst som man inte behøver såga sønder halva locket før med.
Några tips på detta?
DaRe
Borde väl kunna lägga dig på 1200 liter i timmen kanske Eheim 2028 ligger väl någonstans där tror jag.
icehacker
Hade vart fint med något lite billigare :P