Suma
8 mm, gick ovanligt segt. Hur är det med hålsågar för glas typ Jula kvalite,blir de slöa snabbt?
Wilhelm
Försökt, men inget att rekomendera! Mjölksyra efter 3minuter!
edit:
Hmmmrf tänkte fel. Julas hålsåg som man sätter på en borrmaskin funkar! Jag tänkte på en trådsåg som man kan såga lite olika sorters hål med. Ovala , fyrkantiga trekantiga osv
Suma
Ja det hör med mjölksyra vill man ju inte uppleva.Hade en kompis som fick det en gång, han kunde inte gympa på flera terminer.
Men Jula hålsågarna, blir de slöa snabbt? De är ju bra billiga.
Wilhelm
Inte om man ser till att hälla på vatten i massor så de inte går torrt!
Suma
Jag brukar kyla med vatten eller göra ett s.k Nano-borr-burk för att inte gå torr..
Suma
Hong Kong paket 3
Idag kom den saknade rampen...utan extra kostnader, inte ens frakt, tack snälla post-tulle.Förlåta alla onda tankar, ska köpa en extra majblomma. Som jag sa tidigare var ju köpet lite av en test.Vad ska man säga, leveranstid 3 veckor.
Beställde totalt för 1473 sek + frakt 827 sek + tull / avgifter 707 sek
=> 3007 sek dvs blev dubbla priset...jaha ja.
Rampen landat pris 1060 sek ( 4x24 T5HO ) precis så liten som jag ville, lite för kalla rör kanske men får väll se när den hamnar i rätt höjd, ska plocka av fötterna.
Robin-Floridan
Måste bara skriva, VILKET MONSTER! :)
Blir nästan lite rädd.
Suma
Robin Måste bara skriva, VILKET MONSTER! :)
Blir nästan lite rädd.
Det är väll inte längre någon hemlighet var jag hämtar min inspiration...
Suma
rampen i "rättare" läge och bakgrunden under vatten.
Suma
OK då var det påsk, blev inga påskägg utan biobollar.Provköring OHSump,lite skvätt från nerfartslådan men de utloppen är bara provisoriska och får flyttas när inredningen är klar.Ljudnivån kan närmast beskrivas som Niagara medsvag Sordin...Får gå nu ett tag innan jag ev. borrar överfyllnadsavlopp.Slangar i beredskap för tömning är för en orolig själ en självklarhet..Mangrove skotten kom med posten idag,de får stå på fönsterbrädan tillsvidare.
DaRe
Sicken apparat! :)
Suma
Lugn, bara lugn det är inte klart än..... men undra var fiskarna ska bo?
imported
Trevlig tråd!
OK då var det påsk, blev inga påskägg utan biobollar.Provköring OHSump,lite skvätt från nerfartslådan men de utloppen är bara provisoriska och får flyttas när inredningen är klar.Ljudnivån kan närmast beskrivas som Niagara medsvag Sordin...Får gå nu ett tag innan jag ev. borrar överfyllnadsavlopp.Slangar i beredskap för tömning är för en orolig själ en självklarhet..Mangrove skotten kom med posten idag,de får stå på fönsterbrädan tillsvidare.
Ser sjysst ut...
[/quote
]Det är väll inte längre någon hemlighet var jag hämtar min inspiration...
Alla vet nu... ;):D
Mvh/Andreas.
Tulle89
Alltså nu känner jag mig jättedum men vad är alla saker till?!
Eller är det "bara" filtreringen som du byggt i form av en sump ovanför?
Sjukt coolt är det varjefall och som de andra säger; ett riktigt monster :D
Suma
Alltså nu känner jag mig jättedum men vad är alla saker till?!
Eller är det "bara" filtreringen som du byggt i form av en sump ovanför?
Sjukt coolt är det varjefall och som de andra säger; ett riktigt monster :D
Godmorgon Tulle
Självklart behöver du inte känna dig jättedum, det finns ett ordstäv: De enda människor som kan kallas dumma är de som kallar andra dumma....E.g är det precis som du säger en OHS OverHeadSump..men sump blir ju fel när själva ordet Sump betyder något som är nedfällt..Hursomhelst,filtersystem matat meden 1000L resun King2 => öppet Shower filter med biobollar ca3L => Bioblock ca 10L => matta 20PPI => ? TBD => ? TBD => matta10PPI => klarvatten + ? => utlopp blir i form av nått vattenfall bla bla bla...... Det som också ska in är UV-C 11 eller 18W /pump...värme + kylfläkt + mangrove / belysning.Yes, The Torture Never Stops...
Suma
30426Såhär är det statusen på mangrove filtret....Uppepå utloppet/vattenfallet bygga en krukhållare, mata med pump /grovfiltrerat typ 600L med orenat vatten + duscha med delflöde från UVC...typ 200L....Ja kolla på bilden...Ibland säger en bild inte mer än 100ord...
Norrland
Bra gissat, och jag skulle ha gjort det då,men fel, fel, fel.Det här är en tråkig men lärorik historia om hur akvariet hamnade såhär i framstupa sidoläge.Jag kan berätta nu när allt är över. Det var en sent en kväll när jag kom hem till den nyanskaffade orengjorda behållaren. I ett anfall av oförklarlig energi startade jag en rengöringsprocess i skymningens sken under mottot: Bättre sent än aldrig....
Men ack vad fel det kan bli.Vips slank det in lite sandkorn och insidan på frontrutan var randig som en zebra...Vad göra med detta lågbudget arbete..
Lite google sen var det på spår igen, Glasrubbing såklart. Sonax polermedel+special polerskiva beställdes på Mekonomen.Efter 2 timmars arbetspass i 3 dagar så gav vinkelväxeln på borrmaskinen upp.Inga problem, en riktig polermaskin har man ja alltid önskat sig, köptes omg in på Hornbach. Nu så skulle det väll bli resultat.Hmmm 5 dagar x 2 timmar senare, en lördagmorgon förresten, gav jag upp, tog fram rakbladet och skar ut frontrutan...Beställde en ny hos Majornas glas och limmade in....klart på en kvart.... så kan det gå...
Här är omrörarna inköpta på Aquaticnet.de Räcker nog med Oceanrunnern spara Wavemakern till ett kommande project...tror jag.
:):):) Varför ge upp om man kan sluta.
Norrland
Mangrove gillar om du har ders rötter hanger och besprutas med fin vatten spray underfrån (turbo-ebb o flood). Detta gäller även alla andra växter - du får enorm syre och vatten mix som maximerar näringsuptaget ifran vattnet. Rötterna bör hängas i mörker. Jordgubbs plantor ar grymma pa detta samt tomat plantor. Du kan äta sallad medans du kollar vatten temp eller kollar fisk.
Suma
Mangrove gillar om du har ders rötter hanger och besprutas med fin vatten spray underfrån (turbo-ebb o flood). Detta gäller även alla andra växter - du får enorm syre och vatten mix som maximerar näringsuptaget ifran vattnet. Rötterna bör hängas i mörker. Jordgubbs plantor ar grymma pa detta samt tomat plantor. Du kan äta sallad medans du kollar vatten temp eller kollar fisk.
Hmm rötterna i mörker...bra, hadde inte tänkt på det...men ska nog gå att fixa.
Blir nog typ nät krukor stående i bottenborrad behållare...ska nog kolla om jag har akrylat hemma så det räcker..vill hålla vikten nere.Blir tot ca 100cm högt...
Norrland
Hmm rötterna i mörker...bra, hadde inte tänkt på det...men ska nog gå att fixa.
Blir nog typ nät krukor stående i bottenborrad behållare...ska nog kolla om jag har akrylat hemma så det räcker..vill hålla vikten nere.Blir tot ca 100cm högt...
Javist. Kollade du Hydrophonics lösningar? Där ligger lösningarna för minimalt vattenbyte åt dina fiskar.