DaRe
En diskussionstråd där vi kan snacka om de Ornatumliknande fiskar som nu kommit in i landet.
Diskussionen började med Fredriks fina film på sin ciklidsoppa och RobinH var nog först att reagera på att det inte var en Umbrifera. Sedan sprang alla till affärerna :D och nu tror jag de är slut. :´(
http://www.ciklid.org/forum/showpost.php?p=831142&postcount=57
Jag lyckades få tag på 4st idag och här är bilder på dem:
RobinH
Kul den börjar bli vanlig i sverige nu hehehe;) oavsett om det är ornatum eller gephyrum.
salmberg
Och frågan är vem har dom mer än DaRe,Fredrik,jinnarp och jag?
DaRe
Vet inte men jag letade som en galning och fick till slut reda på att de hade 4 på lagret och jag som bara kollade på deras listor, men just denna var inte uppdaterad.
Nu var jag tvungen att flytta mina hantlar och Aequidens till ett annat akvarium ett tag. Sedan räknar jag med att åtminstone min Aequidens kan komma tillbaka om jag hittar fler av den vill säga.
Salmberg har du bilder? Hur många köpte du? Var det 5?
FI
Här är filmen jag postade i ciklidsoppatråden
6nU9QXMQr08
DaRe
Hur stor är din Fredrik? Skaffade du några fler förresten?Den ser större ut än mina? Mina ligger på 4cm. Antagligen de minsta kvar som jag fick sopa hem.
FI
Mina är typ 3 cm, kanske lite drygt. Så de är pyttesmå, minst i karet. Än så länge har jag lyckats hitta 4 st, vi får väl se om man lyckas trolla fram nån fler men det låter som att det kan vara lite knepigt, inte minst pga att de är felidentifierade så butikerna får beställa umbriferum för att få dem :/
DaRe
Det finns inga kvar att beställa kan jag meddela.
Rivulatus
Jag får mina 4 som jag bokat, nästa torsdag. Har rensat ett helt 1000-liter till dom som dom får regera med mitt robertsonipar.. Roligt nu när man letat sig ner till sydamerika hehe och ett gäng colombiatetror kommer göra dom sällskap!
edit: hoppas du inte fick dom som jag hade boka DaRe.. Då åker jag ner till a-teknik och gör kaos med dom :)
DaRe
Läckert.
Något förslag på handelsnamn till dessa?
Fishbase:
Esmeralda-Buntbarsch
Dvs Smaragdciklid. Det var väl passande. Om ni tycker det är ok kan vi väl lägga in det i artregistret?
salmberg
Salmberg har du bilder? Hur många köpte du? Var det 5?
Stämmer att det var 5st.. Kommer att lägga upp bilder på dom senare..
FI
Är det någon som vet hur stora de blir och hur snabbt de växer? på ett ungefär bara
Någon som vet hur aggressiva de är förresten?
Jag tycker de verkar ha fått det tyngre och tyngre hos mig bara under den korta stund jag har haft dem, fenorna ser lite skabbiga ut och de tar inte för sig som i början. Ändå har jag inga riktigt aggressiva arter i karet, möjligtvis sebracikliden. Kanske är det artkar som gäller här
Rivulatus
Är det någon som vet hur stora de blir och hur snabbt de växer? på ett ungefär bara
Någon som vet hur aggressiva de är förresten?
Jag tycker de verkar ha fått det tyngre och tyngre hos mig bara under den korta stund jag har haft dem, fenorna ser lite skabbiga ut och de tar inte för sig som i början. Ändå har jag inga riktigt aggressiva arter i karet, möjligtvis sebracikliden. Kanske är det artkar som gäller här
Ornatum ska vara en rätt så känslig art vad jag läst mig till. Många duktiga akvarister har haft oförklarliga dödsfall, "hål i huvudet" etc. . Rent klart vatten och gärna artkar är nog bästa för dem då de ska vara rätt så skygga även, stimfiskar skall bota blygheten lite där mina egna planer på att hålla dom med ett stim colombiatetror.. Får se om det funkar? Har också hört att deras tillväxt ska vara något långsam men med extra protein i räkmixen kanske man kan få lite mer fart på dem?!
jinnarparen
Jag har ju letat runt på nätet lite vad det gäller dessa. Lite växlande info har jag ju hittat.
De blir nog rätt stora, upp till 30 cm verkar det som. På något ställe såg jag info om en bild på en hane som var 16" - 40 cm.
De skulle inte vara så värst aggressiva, men det kan ju vara individberoende också.
I boken Die Buntbarsche Amerikas band 1 av Stawikowski-Werner anger de att typexemplaren för ornatum är 30 cm, gephyrum anges till 24 cm
FI
Stor, ganska snäll, lätt "hål i huvudet". Låter ju som oscars. Kan det bli bättre? ;)
Skygghet däremot rimmar ju inte med oscars... Men mina är inte skygga på något sätt. Däremot har de haft lite hård konkurrens verkar det som.
DaRe
Jag har mina i mitt 936 liters med mer eller mindre fullvuxna Geophagus just nu. De är väldigt kaxiga måste jag säga. De simmar och spanar på jordätarna och nafsar i ryggfenan uppifrån.
En annan sak jag tycker mig se är att de är något rosa-orange under mittlinjen på bakre delen av kroppen. Fick en tanke åt atromaculatum, men sedan så har jag läst att gephyrum såg ut som en korsning mellan atromaculatum och ornatum.
Någon som har bilder på unga atromaculatum?
RobinH
Jag har mina i mitt 936 liters med mer eller mindre fullvuxna Geophagus just nu. De är väldigt kaxiga måste jag säga. De simmar och spanar på jordätarna och nafsar i ryggfenan uppifrån.
En annan sak jag tycker mig se är att de är något rosa-orange under mittlinjen på bakre delen av kroppen. Fick en tanke åt atromaculatum, men sedan så har jag läst att gephyrum såg ut som en korsning mellan atromaculatum och ornatum.
Någon som har bilder på unga atromaculatum?
Jocke(Beast) har lagt in foto på hans unga atromaculatum i sa-bild tråden har jag för mig!
DaRe
En film från en kille som har 12,5 cm som såg ut som våra tidigare.
RbgmzTNspu8
Rivulatus
Är det nån som hittat bra tillförlitlig information om deras naturliga förhållanden? Typ ph, turbiditet, vattencirkulation, habitat och sällskap där etc. etc. . Hittar inga bra källor utan bara mer orddribblande om hur svåra dom är att få tag på och vad dom dör av..
Nån?
FI
En film från en kille som har 12,5 cm som såg ut som våra tidigare.
Ja det är onekligen en vacker fisk. Hoppas någon av oss lyckas dra upp en riktig bjässe.
Mina har fått det lite lugnare nu, det blev inte att flytta dem till 540-litrarn men jag gallrade soppan i 240t lite och nu ser de betydligt piggare ut. Tråkigt nog hann en bli käk till en oväntat lömsk gäddciklid så jag har 3 kvar nu, men det hade mycket väl kunnat sluta med att hela gruppen försvann som det såg ut i morse så jag är ändå nöjd med utgången.