Big_Sal
såg att han guapote-mel eller vad han heter la upp en video på sina firrar som han misstänkte höll på att leka... vet inte om det blev nåt. Hans fiskar är dock gigantiska jämfört med mina. ser ut att vara 20-30 på videon.
edit: länk till videon
QiKCozWbyFc
Rivulatus
Läste att det inte blev nått för hans par heller på ett annat forum.
Någon hade en teori att vid första leken är äggen av dålig kvalitet för att dom är gamla och därför misslyckas oftast första lekarna. Nån som har läst nått liknande med bättre källa än ett forum eller mer info?
Har flyttat på robertsoni-paret nu och nu kör jag artkar för hela slanten, blev less på robertsonihanens ständiga störande av leken så dom fick gå. Satsar för fullt nu med höjd temperatur (26-27 grader) och vattenbyten samt ny sats av räkmix. Hoppas dom kommer till skott nu när dom blir regerande par i karet.
Skulle ändå vara kul om vi kunde etablera en tåligare mer akvarieanpassad stam för det är ju en fantastisk art.
För övrigt sitter jag och klurar på om det kanske är en art med lite lägre temperaturtollerans? Tillväxttakten är den lägsta jag sett hos en ciklid vilket känns lite som en anpassning till en lägre temp och kanske varför man misslyckas oförklarligt med magproblem? Ajja bara en teori..
Rivulatus
Jahapp nu lekte dom i förrgår igen... Skulle varit en rolig nyhet om jag inte skrev detta från Finland och är där hela julen. Han se att hane nummer två kuppade under leken och försöker ta över hela karet (och lyckas rätt bra vad jag hann se). Jäkla skit att det ska ske nu när jag en gång är borta. Lär väll komma hem till ett sönderfightat kar och över två års slit ner i toalettstolen (God jul guldsömmen).
Håller tummarna och hoppas dock
DaRe
Tummarna hålles!!
DaRe
Suck nu har jag ingen kvar längre. Tråkigt det var en enormt vacker firre som jag gärna hade haft längre och sett växa till sig, lek osv. Nu blev det inte så. Så det får bli lite sorgekaffe idag och en liten promenix.
Hur går det för er andra? Blire nåt, eller?
Big_Sal
Tråkigt att höra! Har själv lite problem med mina, dominanta paret verkar må lite sådär, honan käkar fortfarande kasst, medan hanen har fått svårt att hålla sig uppe i vattnet, så fort han slutar simma ligger han på botten, de andra två verka må bättre, den större av de har färgat ut mer, och den mindre är nu betydligt större än dominanta honan.
Har haft planer på att sätta upp ett kar och ha ett "par" per kar, med ett par zebraciklider i varje också och inget annat, men finns varken pengar, tid eller ork just nu...
Rivulatus
Äggen borta när jag kom hem, en större hane tog över karet över julen (och har norpat den dominanta honan hehe) då jag var borta men ingen död än i alla fall.. Tråkigt att höra DaRe men förhopningsvis lyckas någon snart med leken och får mer tåliga f1:or ut på marknaden. Egentligen bäst med f1 om man vill satsa på en art tycker jag då dom vuxit upp under akvarieförhållanden och är inte lika jobbiga att hålla som de vi haft.
Cichlid-Power
Og jeg.
Cichlid-Power
Cichlid-Power
Må man ha et handelsnavn????
Gephyrum er bra nok og forveksles ikke.
Cichlid-Power
DaRe
Nu hittade du ett gammalt inlägg tror jag Alf, men visst duger det gott med Gephyrum!
Rivulatus
Hepp, får se om tredje gången gillt för mig är tricket? Dock så är jag hoppfull eftersom det är med en ny hane som är större och dessutom har lekränder nästintill hela tiden. Lustig med den intervall jag fått på cirka 2-3 månader mellan lekarna och gruppen fungerar riktigt bra ihop, kul, numera är jag dock alltid skeptisk till frisimmande efter alla misslyckanden. Vi får se..
DaRe
Har du skaffat fler? Nya?
Rivulatus
Nej, skrev tidigare om att det blev tronskifte vid julleken då en subdominant hane avsatte den dominanta som inte haft tid att växa för att han hela tiden hade fullt upp med tjejerna och visa alla att han var "liten men tuff".
Nya "chefen" är en fin bit på cirka 25cm och med en bra början på vad som nog kommer bli en snygg puckel.. Hoppas att han skjuter skarpt nu :)
Har filmat hane nu också med lekdräkt, fattas bara dom där förbaskade små sakerna nu
DaRe
Sv: Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Håller tummarna
Rivulatus
Fattar ingenting.... Misslyckad lek igen, vad går snett????? Honan vaktar i typ tre dagar sen kommer hon fram och är dessutom rätt hunsad av övriga innevånare :(.. Har tre golden nuggets i karet som jag misstänker och som kommer gå bort rätt snart känner jag.
DaRe
Tråkigt att höra. Även om Golden nuggets anses vara vegetarianer har min nugget varit värst på att äta rom från mina jordätare när det begav sig.
Kawasa
Agghhhhh Afrika och Sydamerika i samma kar :o :S :I
Kawasa
Vänta ser nu att det vara malen Golden nugget och inte cikliden Golden :I
DaRe
Hehe Japp så var det! :)
Big_Sal
då har jag precis efter myyyycket velande lagt upp mina 2 överblivna på MAFs auktion... tror inte det kommer vara jätteintresse för dem då de inte är vackraste fisken i världen när de är helt stressade... mitt huvudpar behåller jag nog ett tag till och ser om det blir något, annars ryker de också efter ett tag! Suget efter Satanopercor börjar bli rejält!