Vad har då hänt på vägen?
1. Inköpet:
Till en början var siktet inställt på ett kar på ca 300L då det "bara" skulle bebos av 2-3 Orandas (slöjstjärtar). Men med lite tur och flitigt letande på blocket så råkade jag komma över ett 540L vilket jag nu i efterhand är väldigt nöjd med pga fiskvalet.
2. Vändpunkten:
Från början var karet tänkt till Oranda Goldfish, sambon är inge vidare förtjust i dessa fiskar och fick in mig på ciklidspåret. Med argumenten att det finns "precis lika bulliga och mulliga fiskar som du tycker om men som är sååå mycket intressantare". Ja på den vägen är det, se var det väl inte tänkt att jag skulle förälska mig i så stora ciklider... men sambon gick snabbt och lätt med på att uppgradera till ett större kar när de växer till sig om han slipper guldfiskar :P
3. Bakgrunden & inredningen:
Ja här befinner vi oss just nu bakgrunden var först en hel bakgrund som sedan blev till en bakgrund med 2 filtermoduler, som sedan blev en bakgrund med en modul. Idag är bakgrunden 5 lösa modulbitar och en filtermodul men en volym på 25L. Glaset kommer även att målas svart då modulerna inte täcker hela bakgrunden. Bildserie kommer i nästa inlägg.
Inredningen kommer bestå av en botten av blästersand,
baston sjösten strösslat ovanpå sanden, sten, rötter och jättevallisinera. Tänkte ev även binda fast lite mossa på rötterna.
Här är en bild på stenen som jag hittat i ett skogsdike och tänkte bärga hem snart:
29824