Lars Som vanligt finns det många uppgifter på nätet som är fel vilket troligen uppgiften om Pse. philanders förekomst i Malawisjön är. Om det därimot stått att Pse. philander förekommer i Malawi är det helt riktigt och detta kan vara ursprunget till den felaktiga uppgften.
Det är sjön som anges på FishBase, inte Malawi, men det är alltså vattensystemet som anges.
Distribution
Africa: Orange River system, Cunene, Okavango, Zambezi system, Quanza, Cuango, Cuilo, Cassai, Lufira, Lualaba-Upemba, Luapula-Moero,
Lake Malawi, south-east Africa from lower Zambezi south to Vungu River in Natal.
George Turner skriver alltså "During the dry season, most rivers consist of a series of separate muddy pools, often heavily overgrown with swamp vegetation.... Pseudocrenilabrus philander occasionally found in such smaller water bodies, but never been recorded from the main lake.". Jag har förövrigt haft philander som George tagit hem från Malawi (Lake Chilwa tror jag att det var). Riktigt aggressiva hopplösa jäklar.
Den finns även i Lake Chilwa som rinner ut i Malawisjön om jag inte mins fel. Där finns även en Rhaphochromis och A. calliptera (den senare är jag inte 100% säker på men den finns ju överallt).