Grattis till fina fiskar. Det här är en av mina favoritciklider. Vi är några som har denna art här uppe i Piteå. Stefan och Danne har VF från vår Uruguayresa häromåret och jag har F1or från Stefan. Det namn vi har på dem är C. dimerus, men vi har sett namnet "pusillum" användas tidigare om samma fiskar.
Se länk från Aqva terra i Uruguay:
http://www.aqvaterra.com/cichlids_cichlasoma_dimerus_constitucion.php
Våra fångades i anslutning till Rio Uruguay. De är lite spännande i och med att de kommer från så pass sydliga breddgrader så att de tål - och gärna vill ha lite lägre temperaturer- under några månader. De är inte extremt sydliga så gissningsvis mår de fint av att ha doppvärmaren ikopplad halva året och köra med rumstemperatur andra halvan av året.
Våra erfarenheter är mycket goda av denna art. De blir stora - upp mot 20cm i akvarier skulle jag tro - och de är dessutom lättlekta och förhållandevis fredliga. En riktigt bra akvariefisk, som för min del för tankarna mot den gamla hederliga blåcikliden.
En annan firre som fanns i samma vatten och som man ibland ser i handeln är Gymnogeophagus balzanii. De skulle säkert passa ihop i ett lite större akvarium.